Veel foto's gemaakt door tandarts. Kan dit kwaad?

Vorig jaar heeft mijn tandarts meer dan 20 foto's gemaakt van mijn wortel. Dit tijdens 1 bezoek. Het lukte schijnbaar niet om de gehele wortel op de foto te krijgen. Toen ik vroeg of dit kwaad kon vertelde de arts dat er gebruik werd gemaakt van digitale foto's waarbij weinig straling vrij komt. Op dat moment zei de assistente: Ow, moest hij op digitaal staan?
Bleek dus op de 'normale' manier foto's gemaakt te zijn.

Kan dit kwaad? Ik moet vanmiddag weer naar de tandarts vanwege en gebroken kies. Ben een beetje huiverig geworden voor foto's..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
2.8K
SimonV
10 jaar geleden
Ik ben geen deskundige, maar wat ik vond: Een digitale foto levert ca. 3 mSv.
Een analoge foto levert drie keer zoveel, dus 9 mSv
20 foto’s dus 180 mSv. 100 mSv in 1 jaar betekent al verhoogd risico op kanker. Hopelijk heb ik het mis, wellicht krijg je hier of op http://www.tandarts.nl/phpBB/ een deskundig antwoord. http://sargasso.nl/toelichting-wat-is-millisievert/ http://forum.viva.nl/forum/list_message/14618489
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV, dat Guardian-plaatje bij jouw sargasso-link noemt 0.01 mSv voor "dental X-ray". Dat is consistent met 0.15 mSv voor een hele mondserie, qua grootteorde. Wat is je bron voor die 3mSv per digitale foto? (Overigens, voor de volledigheid, straling werkt een beetje als Russische roulette, maar dan met een pistool met héél veel kamers: elke dosis, hoe klein ook, betekent een verhoogd risico voor kanker, alleen een minimaal verhoogd risico. Het is niet zo dat het pas vanaf 100 mSv schadelijk is o.i.d.)
SimonV
10 jaar geleden
"Een foto is ongeveer 3 tot 4 microSievert " http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=15634
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een slechte tandarts! Ik zou een andere nemen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Simon: dat is 3-4 *micro*sievert. dus 0.003-0.004 mSv. Ik had nog een quote gepost naar http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_radiography, maar die werd zojuist verwijderd, naar ik aanneem omdat die in het Engels was.
SimonV
10 jaar geleden
@landsgevaer: bedankt, ik zat er gelukkig dus volledig naast!
Misschien de quote even door Google vertalen halen en daarna wat corrigeren.

Antwoorden (2)

De röntgenstraling die gebruikt wordt bij het maken van foto's is zeer minimaal, het zal dan ook niet snel invloed hebben op je gezondheid. Hoe het precies zit met het verschil in straling tussen analoog en digitaal, kan ik niet zeggen. Er is in ieder geval geen enkele reden tot paniek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Foto's zijn niet totaal onschuldig, maar ook weer niet gevaarlijk. De dosis die je krijgt door een serie foto's van je hele gebit is vergelijkbaar met de natuurlijke achtergrondstraling waarin je in een paar dagen blootgesteld wordt, of de extra dosis die je oploopt gedurende de vlucht in een vliegtuig. Het medische voordeel van het maken van foto's overschaduwt het nadeel van de straling. En als je een serie foto's van je hele gebit moet hebben, kun je ook op tegen de 20 foto's uitkomen. Verder maken vorige foto's je niet gevoeliger voor volgende foto's, dus het heeft geen zin je druk te maken voor je volgende bezoek. Tenslotte, de dosis bij een digitale foto is ongeveer 2 a 3 keer zo klein als die bij een analoge foto.

(Dat neemt niet weg dat ik je tandarts in dit verhaal nogal amateuristisch vind overkomen.)