Kan tandpijn worden veroorzaakt door ontstoken tandvlees bij de kiezen?

Ik heb wel vaker rare dingen met mijn gebit, maar is dit misschien toch toeval? Ik heb namelijk tegelijkertijd ontstoken tandvlees links onder bij mn kiezen en tandpijn in mijn voortand bovenin. De pijn is ook lastig te omschrijven. Het begon met pijn bij warme dranken. Dit is niet constant zo, het is veelal gewoon gevoelig als ik de tand aanraak. Het grootste deel van de tijn voel ik helemaal geen pijn. het komt een beetje in golven.
Zou ik het beste de tandarts hiernaar kunnen laten kijken, of zal het waarschijnlijk over zijn als de ontsteking van het tandvlees over is? Ik ben namelijk wel vaker voor niks naar de tandarts gegaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
5.2K
SimonV
10 jaar geleden
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat pijn in je voortand iets te maken heeft met ontstoken tandvlees elders. Ik snap dat het jammer is als je voor niets naar de tandarts gaat, maar je zou toch beter veiligheidshalve zowel naar het tandvlees als de voortand kunnen laten kijken.
http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?nieuwsartikelID=5046

Het beste antwoord

Als je ontstoken tandvlees hebt, is dat een belangrijke reden om naar de tandarts te gaan, want een ontsteking leidt uiteindelijk tot uitval van kiezen en tanden en zelfs tot hartfalen, vreemd genoeg. Mondhygiëne is van levensbelang. Dus ga ook naaf de mondhygiëniste, dat kan de tandarts verder voor je regelen. Die vlammende pijn in de voortand wijst er dat er iets aan de hand is met de zenuw. En dat is al helemaal een reden om naar de tandarts te gaan.
Voor niets naar de tandarts gaan bestaat niet. Je hebt nu eenmaal controle nodig, minimaal een keer per jaar. Heb je niets, des te beter en als er wel iets is, kan hij snel ingrijpen . Ik vermoed dat je heel veel zorg besteedt aan je brommer, scooter of auto en daar ook geld in steekt. Waarom dan niet aan je belangrijkste gereedschap dat iedereen levenslang kan zien als je lacht? Naar de tandarts. Gelijk een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met je gebit moet je je hele leven doen, dus als je het niet vertrouwd kun je gerust naar de tandarts gaan om het voor alle zekerheid even te laten controleren.

Uit ervaring weet ik dat ontstoken tandvlees invloed kan hebben op de gevoeligheid van je tanden.
Goed stoken, spoelen en poetsen (bloed is goed!), je zal merken dat het dan al wat minder wordt.

Good luck!