Kan ik manderijn eten na het tandenpoetsen?

Kan ik manderijn eten na het tandenpoetsen? Dus dat hier geen suikers etc. inzitten die slecht voor je tanden zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
8.1K

Antwoorden (6)

Nee er zitten geen suikers in maar wel zuur. Dat is nog erger. Daarna weer je tanden poetsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is erg onverstandig, mandarijnen zijn zuur vanwege de vitamine C en tasten zodoende het tandglazuur aan. Dus eerst een mandarijn eten en dan pas poetsen en niet meteen, het beste kun je dan een uurtje wachten voor je je tanden gaat poetsen.

Verstandig is het ook om na het eten van de mandarijn even je mond met water te spoelen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 dit klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is inderdaad om een uur te wachten met tandenpoetsen omdat inderdaad het zuur het tandglazuur aantast. Als je niet lang genoeg wacht met poetsen, maak je het aangetaste glazuur kapot. Het glazuur moet eerst even 'herstellen'.
Het is 't zuur in de mandarijn dat tanderosie kan veroorzaken. Als ja na het tanden poetsen een mandarijn eet dan kan dat zuur direct op het schone tandoppervlak inwerken. Dus nee, het is onverstandig dat te doen.
Eet minstens een uur vóórdat je gaat poetsen de mandarijn, dat is het beste. Want ook als je direct na het eten ervan je tanden poetst slijten je tanden daar extra door.
Amadea
10 jaar geleden
Alle zure voedingsmiddelen kunnen schadelijk zijn voor het gebit. Voor zuur fruit moet men extra oppassen. Citrusvruchten, zwarte bessen, appels, bramen, druiven, kiwi's, mango's zijn vruchten die tanderosie in de hand werken.
Mandarijnen dus ook.
Frisdranken (ook de light versies) en vruchtensappen nog veel erger.

Je moet dit soort dingen wel relativeren.

Want poetsen meteen na het eten van mandarijn is ook weer niet goed:
Onderzoek ondersteunt het concept dat wachten met poetsen tot 60 minuten na maaltijden met hoge zuurgraad [of het drinken van frisdranken met hoge zuurconcentraties] minder cariës veroorzaakt. Het zachte glazuur na zuurcontact of het dentine kan gemakkelijk worden weggepoetst.

Ik zou zeggen: lekker goed en uitgebreid je tanden poetsen en
na het eten van mandarijnen je mond spoelen met water.

Als je de hele dag op mandarijnen gaat sabbelen, dan is dat slecht voor je
tanden. Zure producten zoals die mandarijn, moet je zo kort mogelijk in de
mond houden. En beter drie mandarijnen achter elkaar dan verdeeld over de dag.

Toegevoegd na 56 seconden:
http://www.tandartsplein.nl/dossiers/aandoeningen/tanderosie.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Direct ook maar wat dan ook eten of drinken na het poetsen is niet goed. Omdat je glazuur iets zwakker is. Aangeraden word om de mond goed met water te spoelen en dan tien minuten wachten tot je iets nuttigt. Overigens is het ook gewoon heel vies om een mandarijn te eten met een mentholsmaak in je mond. :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en nee.
In principe is mandarijn een fruit, maar er zit ook een soort van citroenzuur in, dat beschadigt je tandglazuur wat.
Niet zo veel, maar ik raad je aan het niet vaak te doen.