Kan een kroon in een iets andere stand dan de oorspronkelijke tand geplaatst worden?

Mijn dode en verkleurde voortand bewoog tijdens een, pas afgeronde, beugelbehandeling niet mee. Hij staat daarom iets naar voren ten opzichte van de andere voortand. Als ik een kroon laat zetten, zou ik de voortand gelijk aan de andere voortand willen laten plaatsen. Is dit mogelijk of komt de kroon precies in dezelfde stand als de oude tand? Het gaat om een afwijking van een halve millimeter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.6K

Het beste antwoord

Ja, de stand van de kroon kan aangepast worden aan je gebit. Deel dit wel mee aan de tandarts dat je dat wil. De tandarts zal eerst een groot gedeelte van je tand afslijpen en dan een afdruk van je gebit maken, zodat de kroon past bij de rest van je gebit. Vervolgens wordt de kroon gemaakt en gezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het maken van een goede kroon kost tijd, daarom zal je tijdelijk een noodkroon krijgen, zodat je niet met een afgeslepen tand in je mond rondloopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier kan ik iets mee, bedankt!
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord. Als je er echt mee zit en als het door de vorm van de tanden niet mogelijk is de afwijkende stand ver genoeg te corrigeren, is een alternatieve mogelijkheid om ook de naastliggende tand van een kroon te voorzien. Dat zou dan een puur kosmetische kroon worden, dus niet omdat het medisch noodzakelijk is. Je moet dan wel goed nadenken of je een gezonde tand wilt beschadigen, enkel voor dit kosmetische doel. Bedenk je ook dat je meestal zelf de enige bent die het opvalt dat een tand een tikje scheef staat. De rest van de wereld heeft het meestal niet eens door, en als ze het al zien stoort het ze niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kroon is ook zeker niet goedkoop, dat lijkt me niet voor iedereen een optie, bovendien heeft niemand een perfect gebit. Maar een halve millimeter is wel haalbaar om te corrigeren.