Hoe herkent een tandarts een kroon?

Mijn tandarts ziet direct welk gebitselement nog een originele tand of kies is, en welk element een kroon is.

Dat komt niet doordat zij mijn dossier kent: ze ziet het echt direct.

Toen ik eens in het buitenland bij een mij onbekende tandarts terecht kwam, zag die ook direct welke elementen van een kroon waren voorzien. Ook mijn mondhygiëniste, die niet samenwerkt met mijn tandarts, ziet het direct wanneer ik eens een nieuwe kroon heb.

Zelf kan ik dat niet zien. Ik kan het hooguit testen, bijvoorbeeld door met de achterkant van een theelepeltje zachtjes te tikken. Een kroon klinkt anders dan een oorspronkelijke kies, en het tikken voelt ook anders.

Hoe kan een tandarts (of mondhygiëniste) zo snel een kroon herkennen?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Gebit
1.3K
Amadea
10 jaar geleden
Dat zal het kennersoog zijn. Ieder heeft z'n eigen specialiteit, en kan daardoor herkennen wat een ander verbaast. Maar voor de persoon zelf is het gewoon logisch.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar ik zou toch graag weten *wat* dat kennersoog dan ziet. Is het de structuur? De kleur? Een schittering of glans? De overgang naar de tandhals? De vorm? Iets anders?
Poet
10 jaar geleden
Grappig: als je googelt vind je alleen maar de geruststelling dat je geen verschil ziet.

Het beste antwoord

Ik ben geen tandarts maar wel expert in kronen (ha ha ik heb ze zelf).
Volgens mij herkent hij ze omdat ze er toch gladder uitzien, in de groeven zijn minder diep en vooral minder scherp.

Ook de aansluiting op het tandvlees is altijd anders (vaak zie je zelfs een randje metaal).

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een laatste, die gaat vooral op bij mensen boven de 30 schat ik.
De kroon is zoveel mogelijk de kleur van je gebit maar een verschil met gewone kiezen is dat kronen homogener van kleur zijn dan echte kiezen, die hebben vaak (vooral als je ouder wordt) wat kleurverschil tussen voor en achter en onder en boven.

Vergelijk het maar met haar verven. Een bos geverfd haar is (tenzij je hele dure extra's doet) herkenbaar omdat hij zo egaal van kleur is en dat is niet geverfd haar nooit. Dat geldt bij kronen ook.