Is het echt nodig mijn tand te laten ontzenuwen?

Ik blijk in één van mijn achterste kiezen een gaatje te hebben dat tot tegen de zenuwkamer gaat. Mijn tandarts heeft dit proberen proper maken maar omdat het cariës tot tegen die zenuwkamer zit, moet volgens hem de tand ontzenuwd worden. Echter, ik heb aan die tand tot hiertoe nog geen tandpijn ondervonden hetgeen de tandarts raar vond maar het is zo en vraag me dus af of zo'n ontzenuwing wel echt nodig is... Mijn tandarts heeft me ondertussen doorverwezen naar een endodontoloog maar ik wil echt pas zo'n ontzenuwing ondergaan als het echt moet. Nu is de tand met een soort pasta voorlopig opgevuld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
11.4K

Antwoorden (2)

Ja dit is nodig! Anders kan de tand in de loop der tijd zeer gaan doen en zelf in het ergste geval helemaal rotten. En anders de tandarts het zegt zal het wel waar zijn.

Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een gaatje tot aan de zenuw is gekomen, is er maar heel weinig voor nodig of op den duur raakt toch ook het wortelkanaal, waarin de zenuw loopt, ontstoken.
En als de wortel ontstoken raakt, kan na verloop van tijd ook het kaakbot gaan ontsteken etc.
Ik had zelf ook zo'n kies. Heb toen niet meteen voor wortelkanaalbehandeling gekozen, maar kreeg toch steeds meer pijn. Uiteindelijk wel wortelkanaalbehandeling gehad, maar heeft niet het gewenste resultaat gehad. Kies is alsnog getrokken; maar ik liep al wel jaaaaarren met klachten.
Enne...ik weet niet of je ervaring hebt met wortelkanaalbehandelingen? Maar als je tandarts zijn werk goed doet, verdooft hij goed en hoef je echt geen pijn te voelen tijdens de ingreep. In tegenstelling tot veel 'sterke' verhalen die je weleens hoort. Achteraf wat napijn, maar met wat paracetamol is dat goed te onderdrukken.
Succes met je besluit!