Op welke leeftijd kan oorontsteking leiden tot kaaskiezen?

De witte of witgelige vlekken die sommige mensen op hun tanden hebben zijn zwakke stukke in het glazuur die tandartsen "kaas" noemen.
Ik heb gehoord dat dit komt doordat kinderen op jonge leeftijd oorontsteking hebben gehad; juist op een moment dat de tandaanleg hiervoor kwetsbaar is.
Maar op welke leeftijd is dat dan?

10 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Het beste antwoord

De oorzaak van kaaskiezen is tot nu toe onbekend, maar er zijn aanwijzingen dat omgevingsinvloeden in de eerste drie jaar van een kind kaaskiezen kunnen veroorzaken. Mogelijke oorzaken die vaak worden genoemd zijn ziekten (vooral ademhalingsproblemen, astma, (midden-)oorontsteking, ontstoken keelamandelen, waterpokken, mazelen en rode hond). Ook vroeggeboorte zou een oorzaak kunnen zijn. Het gebruik van antibiotica wordt ook vaak genoemd, maar het is onduidelijk of de antibiotica zelf of de ziekte waarvoor de antibiotica werd voorgeschreven de kaaskiezen zou veroorzaken.

Het gaat dus om de eerste drie levensjaren.
Amadea
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
In die bron staat dat het steeds vaker voorkomt. Dat is intrigerend.