Is het mogelijk om allergisch te zijn aan tandpasta?

Ik poets steeds mijn tanden met colgate total, maar elke keer weer krijg ik zware hoestbuien en braakneigingen tijdens het tanden poetsen. Is het mogelijk dat dit een allergische reactie is? Of is er iets volledig anders?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
23.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens een andere tanpasta!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijvoorbeeld Paradontax. Dat vind je verschrikkelijk of fantastisch. Er is geen tussenweg.
Amadea
10 jaar geleden
Probeer eens een tandpasta zonder menthol. Daar blijken sommige mensen allergisch op te reageren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koop eens een hele serie verschillende reis tandpasta in die kleine verpakkingen. Dan kan je ze allemaal uitproberen. Ik heb het ook wel bij andere tandpasta's dan dat ik gewend ben. Ik gebruik Elmex.

Antwoorden (3)

Een allergie uit zich meestal op een andere manier, benauwdheid, of uitslag, dikke tong, maar uitgesloten is het hiermee niet. Probeer eens of het met een andere tandpasta beter gaat, bijvoorbeeld Paradontax. Ik vermoedt dat je een afkeer hebt voor de tandpasta en daardoor deze reactie krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is mogelijk allergisch te zijn voor tandpasta, maar de reacties die jij noemt zijn daarbij niet gewoon.

Toegevoegd na 11 minuten:
Gaat het na het wisselen van tandpasta nog niet beter, ga dan eens naar je huisarts met dit probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is de moeite waard om eens kritisch naar je tandpasta te kijken, wellicht zorgt een ander merk voor minder irritatie.

Mensen die denken dat ze allergisch zijn kunnen dit laten uitzoeken bij een dokter.

Soms hebben de klachten niets te maken met een allergische reactie, maar met irritatie. Sodium Lauryl Sulfate (dit laat de tandpasta schuimen) is een bekend ingrediënt wat irritatie kan geven. Soms wordt fluoride ook genoemd als irriterend en verdacht van het veroorzaken van periorale dermatitis maar er zijn weinig onderzoeken die een dit verband aantonen. Voor deze conclusie is dus niet genoeg bewijs.
10 jaar geleden
Ja, je kunt allergisch zijn voor tandpasta. Ik kwam er zelf na jaren gebruik van Ventolin ('pufjes') toevallig achter dat ik allergisch ben voor menthol. Bij mij waren de symptomen anders dan bij jou: benauwdheid (maar daardoor ook hoesten) en soms een opgezwollen keel. Ik wist niet waar het door kwam, maar merkte dat ik er vooral 's morgens en 's avonds last van had, maar soms ook overdag. En ik was altijd héél lang verkouden! Maanden!
Toen had ik er ineens twee nachten geen last van. Ik vroeg me af wat ik anders had gedaan... Ik was erg moe geweest, en was op de bank in slaap gevallen. Toen ik wakker werd en naar mijn bed strompelde, had ik geen zin gehad om mijn tanden te poetsen. Op internet gezocht, mentholallergie gevonden.
Toen ben ik gaan poetsen met mentholvrije tandpasta. Over! Behalve die keer dat ik zonder nadenken een pepermuntje nam na een etentje. Maar dat leer je dan snel af: geen pepermunt, geen muntthee, geen kauwgum, geen mondwater, geen flosdraad met menthol...
En die verkoudheden? Nou, als ik verkouden was, nam ik vaak mentholsnoepjes en deed ik wat Vicks onder mijn neus. Zo hield ik dus zelf maandenlang een 'verkoudheid' in stand die helemaal geen verkoudheid was!
Nu al jaren geen pufjes meer nodig gehad. Dus ja, het kan! Probeer eens te poetsen met mentholvrije tandpasta. Ik gebruik Elmex. Gewoon te koop bij Kruidvat.