Kan je van suikerpolyolen ook rotte tanden krijgen?

Toegevoegd na 41 minuten:
Is het risico van tandproblemen even groot bij het nuttigen van suikerpolyolen als bij gewone suiker?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
4.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Heeft eerder met je mondverzorging te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lieve Ritsuka, ik bedoelde eigenlijk -> Is het risico van tandproblemen even groot bij het nuttigen van suikerpolyolen als bij gewone suiker? :)
Ritsuka
10 jaar geleden
Je bedoeld de zoetstoffen als aspartaam?
Weet niet precies hoe het met je tanden zit, maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van die chemische stoffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zeg je nu, alles is toch chemie/chemisch Ritsuka? :) Nee ik bedoel echt polyolen...
Ritsuka
10 jaar geleden
Als ik zoek op suikerpolyolen kom ik uit op zoetstoffen: http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/veelgestelde-vragen/kopen-bewaren-en-bereiden/wat-is-beter-suiker-of-zoetstof-.aspx
Wat is het dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat polyolen niet beschouwd werden als suikervrije zoetstoffen aangezien deze wel bepaalde hoeveelheden calorieën bevatten, misschien ben ik mis...

Het beste antwoord

Even voor de duidelijkheid: suiker polyolen zijn NIET zoetstoffen zoals aspartaam, cyclamaat of sacharine.
Polyolen zijn (zoals de naam het al zegt) grote moleculen die qua structuur veel gelijkenis hebben met gewone suikers, maar het zijn geen suikers: ze bevatten meerdere alcoholische groepen (-OH), en zijn niet reducerend.
... by the way, dat betekent helemaal niet dat je hierdoor dronken wordt...

De bekendste suikerpolyolen zijn sorbaat, xylitol, mannitol, maltitol... ik vergeet vast een paar belangrijke, maar er zijn heel veel.
De belangrijkste eigenschap van deze is dat ze een zoete smaak hebben, maar in tegenstelling tot zoetstoffen, is hun zoetkracht vergelijkbaar met die van gewone suikers. Bij voorbeeld, xylitol is (uit mijn hoofd geciteerd) 10% zoeter dan tafelsuiker, terwijl aspartaam 400× zoeter is.

Daarnaast, en dat maakt de polyolen interessant, zijn ze minder goed verteerbaar dan suikers, zowel voor onze darmen, als voor de bacteriën in onze mond die tandbederf veroorzaken. Dat heeft enkele gevolgen:
- Doordat de bacteriën in je mond deze suikers niet goed kunnen gebruiken voor hun eigen metabolisme, ontstaan er veel minder zuren in je mond, en dat helpt inderdaad tegen tandbederf. Dat is overigens wetenschappelijk bewezen, maar dat betekent niet dat géén tandbederf zal krijgen. Als je heel vaak deze producten nuttigt, dan zal je op den duur toch tandbederf krijgen. Ook dat is wetenschappelijk bewezen, en hangt of af van het type polyol dat je eet. Met name xylitol heeft zelfs een beschermend effect, terwijl sorbitol in grote hoeveelheden toch slecht voor je kan zijn.
- Doordat slechts een deel van deze polyolen door je lichaam wordt opgenomen, leveren ze minder energie dan suikers. Afhankelijk van welke soort, tussen 20-60% minder caloriën.
- Doordat ze veel langer in onze darmen blijven, en omdat ze vocht houden, kan dit dunne ontlasting of zelfs diarree veroorzaken. Voor mensen die last hebben van obstipatie kan dit overigens juist gunstig zijn, en veel milde laxerende middelen bestaan voor een groot % uit sorbitol.
- Een ongewenst gevolg van hun lange aanwezigheid in de darmen, is dat bepaalde bacteriën deze alsnog kunnen verteren, met als gevolg flinke gasvorming. Dat is minder prettig uiteraard.

Dus samenvattend: het risico van tandbederf is aanzienlijk kleiner, maar niet afwezig. Alles waar je te veel van eet, is niet goed voor je.
Dat geldt net zo goed voor suikers, zoetstoffen, polyolen, vers fruit of water.