kan een mondhygienist helpen bij algehele gezondheidsproblemen en risico op infecties?

Het is bewezen dat mondzorg invloed op uw algehele gezondheid heeft en andersom. De mondhygiënist is met preventies van de mondziektes bezig. Dus kan in principe onze algehele gezondheid beïnvloeden. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (1)

Ja en nee, allereerst kun je daar zelf een belangrijke bijdrage aan leveren door onder meer zelf te zorgen voor een goede mondhygiëne door minimaal 2 keer per dag je tanden te poetsen, te flossen en/of tandenstokers/ragers te gebruiken. En door halfjaarlijkse controle van je gebit door de tandarts en daarnaast naar de mondhygiënist te gaan.

Mocht er dan toch nog iets van een tandprobleem worden geconstateerd door onder meer de mondhygiënist dan kan er tijdig worden ingegrepen omdat het bekend is dat een verwaarloosd gebit kan zorgen voor allerlei problemen op het gebied van gezondheid. Dus door de preventieve zorg van de mondhygiënist worden dan problemen voorkomen en dus ja kan dat de algehele gezondheid beïnvloeden. Maar nogmaals op de eerste plaats kun je dat zelf door zo gezond mogelijk te leven.