Hoe lang duurt het voordat je weer duidelijk kunt spreken nadat je een kunstgebit hebt gekregen?

Mijn man krijgt binnenkort een volledig kunstgebit. Hij spreekt vaak voor groepen mensen. Wij vragen ons af of hoe lang het gemiddeld duurt voordat je (weer) duidelijk kunt praten?

Het is nu lastig om spreekbeurten in te plannen, omdat hij natuurlijk wel goed wil kunnen praten.

Zijn er mensen met ervaring? Heel erg graag horen wij die! Alvast heel hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken iemand die na 5 jaar nog steeds niet fatsoenlijk spreekt... Maar ja, dat deed hij daarvoor ook al niet. Wat zegt de tandarts?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben het met de tandarts daar niet over gehad...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij 1 dag geslist daarna met als daarvoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij het handigste om de tandarts eerst eens te bellen!

Het beste antwoord

Met uw nieuwe kunstgebit praat u in het begin wat onwennig. U slist bijvoorbeeld. Of bepaalde klanken klinken anders dan u gewend was. Het is alsof u met een volle mond praat. Dit is normaal. Uw mond moet nog wennen aan uw nieuwe kunstgebit. Meestal gaat het na enkele dagen een stuk beter. Oefen extra met die woorden of letters die nog niet helemaal naar uw zin klinken. Lees bijvoorbeeld de krant hardop.
---
Dus praat zoveel mogelijk thuis, laat je man aan jou de krant voorlezen. Schrijf op bij welke klanken hij nog moeite heeft en oefen die extra goed samen. Het is dus ook het gevoel dat het anders klinkt maar dat zal al snel voor mensen die jouw man niet kennen niet veel uitmaken.

http://www.kwaliteitsprothese.nl/nl/site/kunstgebit_menu
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Bemoedigend, ook al begrijpen we dat het per persoon/situatie zal verschillen.

Andere antwoorden (1)

Dat is toch niet te voorspellen?

Dergelijke ingrepen zijn heel persoonlijk en niet te zeggen hoe het uitpakt.

Mijn man heeft enkele jaren geleden een nieuw kunstgebit gekregen.
Daar zag hij heel erg tegenop, want zijn kaken zijn niet zo best.
Gelukkig werd het gebit aangepast in een goed tandtechnisch bedrijf,
waar hij heel goed en persoonlijk werd geholpen en ook altijd mocht terug
komen als er iets niet goed was.
Dan deden ze ergens weer een milimetertje vanaf of ze stelden iets bij.....
net zo lang tot het helemaal goed was.

Dus het advies is:
Laat je man er in ieder geval voor zorgen dat het ding goed zit,
geen pijn doet, precies past, geen last is.
Maar daar is echt geen tijd aan te hangen.