Ja, tanden poetsen is goed voor je gebit en je gezondheid. Om uw mond gezond te houden, moet u tandplak verwijderen. Dit wit-gele laagje is moeilijk zichtbaar en ontstaat op én tussen uw tanden en kiezen en op de overgang naar het tandvlees. Tandplak bestaat uit bacteriën en producten van bacteriën. In vrijwel al ons eten en drinken zitten suikers en zetmeel. Suikers worden aan veel voedingsmiddelen toegevoegd (bijvoorbeeld frisdrank), maar er zitten ook van nature suikers in producten (bijvoorbeeld fruit). De bacteriën in de mond zetten suikers en zetmeel om in zuren. Die zuren veroorzaken gaatjes in uw gebit. Tandplak veroorzaakt bovendien ontstoken tandvlees. Als u de plak niet goed verwijdert, zorgen de bacteriën in de plak ervoor dat uw tandvlees ontstoken raakt. Niet verwijderde plak wordt hard en verkalkt tot tandsteen. Aan tandsteen hecht zich makkelijk weer nieuwe plak. Hierdoor raakt het tandvlees steeds meer ontstoken. De ontsteking kan zich uitbreiden en het daaronder gelegen kaakbot aantasten. Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat je tanden en kiezen los gaan staan.
Tandvleesaandoeningen en tandbederf tasten meer dan alleen maar de mond aan. Zelfs hartkwalen zijn nauwer in verband met tandvleesaandoeningen dan risicofactoren zoals een hoog cholestrol2 en roken. Beroertes, perifere vaatziekte, diabetes, vroeggeboortes en mondhygiëne staan ook in verband met bederf en tandvleesaandoeningen.
Voor schone tanden is tandpasta niet noodzakelijk. Het droog poetsen van de tanden is net zo effectief. De schurende bestanddelen in tandpasta zoals siliciumdioxide voegen wel wat toe, maar de belangrijkste functie van tandpasta is om het tandvlees en de tanden te onderhouden. Moderne tandpasta's bevatten daarom diverse bindmiddelen zoals copolymeren, dit zorgt ervoor dat na het spoelen de actieve bestanddelen nog steeds op de tanden blijven.

zoetstoffen worden aan sommige tandpasta's toegevoegd, onder andere die van de HEMA, maar suiker, ik denk het niet. Gewoon blijven poetsen dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de schadelijke bacteriën op je tandenborstel, wordt geadviseerd regelmatig een nieuwe tandenborstel aan te schaffen, als je dat iedere 3 maanden doet en je tandenborstel goed uitspoelt na gebruik, dan is ook daar niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

natuurlijk is het goed [anders werd er wel op de nieuws uitgezonden. niet op alle merken tandpasta zitten suiker op. en op alles zitten bacterie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tandenpoetsen is wel goed voor ons gebit als je niet tandenpoetst krijg je erg snel gaatjes dat is niet goed voor je gebit in sommige tandpasta zitten wel suikers dat is niet erg het brengt geen schade en beschermt je mond tegen gaatjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoonlijk zit er geen suiker in maar zoetstof. Bij normaal gebruik en niet te hard poetsen ( want nr. 1 in tandpasta is een schuurmiddel) is tandenpoetsen noodzakelijk, omdat anders de tanden en kiezen zullen uitvallen of kapot gaan aan cariës etc. Tandenborstels zitten inderdaad stikvol bacteriën, dus elke drie maanden een nieuwe nemen. Voor weinig geld heb je een goede tandenborstel of opzetborsteltje.
Een slecht verzorgd gebit kan zelfs ernstige hartafwijkingen veroorzaken door de ontstekingen. Wordt iemand bij de Eerste Hulp binnengereden met ernstige hartklachten, dan wordt er eerst naar de toestand van de mond gekeken! Vandaar dat mondzorg zo belangrijk is; tandenpoetsen, stoken en flossen is normaal onderhoud. De tandpasta wordt na gebruik trouwens weer uitgespoeld!

Toegevoegd na 17 uur:
Je opmerking dat er suiker in tandpasta's zit, is wat kort door de bocht. Ik heb even vijf soorten tandpasta bekeken: in vier van de vijf gevallen zit er een sacharine in ( suikervervanger) en in een sorbitol ( dat is de Zendium).Er zit dus geen suiker in tandpasta's; ik heb drie hele grote merken ( Smith Kline, Procter& Gamble en Unilever) bekeken
die met elkaar ongeveer de hele markt in tandpasta's omvatten.
Het belangrijkste is dat je 2 minuten poetst. Pas daarna is de aanwezige fluor voldoende aan het glazuur gehecht. Hard poetsen is heel slecht, dan slijt het glazuur, vooral aan de inzet van de tanden in het tandvlees. Neem dus een zachte borstel. Anders dan je misschien denkt, reinigt die het beste.