Kun je door een rietje te gebruiken zuuraanvallen op het gebit volledig voorkomen?

Wanneer je het rietje ver in je mond brengt en zure dranken meteen doorslikt, komt dit dan alsnog in aanraking met je tanden of kun je het hiermee volledig voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Liefste natuurlijk zo min mogelijk zure dranken, maar rietje is goede oplossing als je het toch drinkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En na het drinken je mond spoelen met water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar komen de zure dranken door middel van een rietje dan helemaal niet meer in aanraking met de tanden/kiezen, dit vraag ik mij af. Mocht hier toch sprake van zijn, weliswaar in mindere mate, dan houd ik het liever bij enkel groentesappen om gebitsproblemen te voorkomen.
Antoni
11 jaar geleden
Ik vind je idee nogal drastisch. Het lijkt mij het beste gewoon niet te vaak zure dranken te drinken en deze niet lang in je mond te houden. Zorg er in ieder geval voor dat je je niet verslikt, als je met een rietje drinkt en de dranken meteen doorslikt. Je (regelmatig) verslikken lijkt mij ook niet gezond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik drink 1 á 2 glazen cola light per dag en mijn tandarts zegt dat ik beter met een rietje kan drinken omdat mijn tanden aardig doorzichtig beginnen te worden door het koolzuur. Ik ben 41 jaar, misschien handig om dat er even bij te zeggen.

Het beste antwoord

Cola is ook bijzonder schadelijk voor uw gebit. De hoeveelheid suiker in combinatie met de hoge zuurgraad van cola maakt cola één van de meest ongezonde frisdranken voor uw gebit. Dit kan zorgen voor tanderosie. Dit betekent dat uw tandglazuur of wortelcement gedeeltelijk of geheel wordt opgelost. Wilt u toch cola (of andere frisdranken) blijven drinken dan doet u er goed aan om door een rietje te drinken. Daarnaast kan u er goed aan doen regelmatig even op een suikervrij kauwgompje te kauwen, dit neutraliseert het zuur. Poets uw tanden minstens één uur ná het drinken van cola. Dit voorkomt dat u schade aanricht aan uw gebit.

Helemaal voorkomen doe je het dus niet met een rietje, maar je bent daarmee wel op de goede weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet volledig, met name je achterste kiezen aan de bovenkant lopen risico. Drinken zonder rietje heeft wel meer risico, omdat meer tanden en kiezen in aanraking komen met de drank.