Op de rontgenfoto werd er gezien dat ik 4wijsheidstanden heb kan het zijn dat het niet doorbreekt? (Zie uitleg)

Hiermee bedoel ik of er een kans is dat het nooit groeit en vooraltijd klein blijft onder mijn kaak zodat ik het niet moet laten verwijderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (1)

Dat kan. Of die kans groot is had de tandarts je kunnen vertellen. Wij in nederland noemen ze verstandskiezen:

De verstandskies breekt gemiddeld tussen het achttiende en vierentwintigste levensjaar door, maar dit kan van persoon tot persoon zeer verschillend zijn. Bij 25% van de mensen zijn 1 of meer verstandskiezen niet aangelegd!

Het komt regelmatig voor dat verstandskiezen niet of niet volledig doorbreken. Vaak is o.a. weinig ruimte, obstructie door een andere kies of een abnormale doorbraakrichting de oorzaak hiervan. Dit wordt ook wel impactie genoemd. In sommige gevallen zal de verstandskies niet doorbreken ondanks dat er ogenschijnlijk geen belemmering is, dit wordt retentie genoemd.

Het bovenstaande geldt in principe voor zowel de verstandskies boven als onder, maar over het algemeen zal de onderverstandskies moeizamer doorbreken en meer klachten veroorzaken!