Is het gevaarlijk dat mijn neus bloedt na het trekken van mijn verstandskiezen?

Steeds als ik mijn neus snuit, komt er bloed in de tissue. Het bloed loopt niet echt uit mijn neus, maar mijn neus snuiten doet wel zeer aan de plek waar mijn kiezen zaten. Nu weet ik dat mensen in sommige gevallen na het trekken van hun verstandskiezen hun neus niet mogen snuiten, waar hangt dit vanaf? En is dit een slecht teken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
14.2K

Het beste antwoord

De wortels van de bovenste verstandskiezen komen soms tot vlak bij de holte die achter je neus zit. Bij het trekken van de verstandskiezen kan daardoor een opening ontstaan tussen de mondholte en die neusholte. Dat zou het bloed kunnen veroorzaken dat jij ziet.

Een direct gevaar is er niet, wel een indirect gevaar. Dat is dat er, als die verbinding er inderdaad is, bacteriën van je mond naar je neusholte kunnen gaan. Die gaan daar lekker woekeren; jij merkt dat doordat je een zeer onaangename neusholteontsteking krijgt.

Je kunt een proberen je neus dicht te houden en dan door je neus uit te ademen, totdat je druk achter je oren voelt. Als je dan lucht vanuit je neusholte naar je mondholte voelt (of hoort) stromen, weet je dat het mis is.

Ook andersom proberen: door je neus inademen terwijl je je neus dichthoudt. Ook dan controleren of je lucht van je mond naar je neusholte hoort of voelt stromen.

Hetzelfde kun je doen door door je mond uit te blazen terwijl je je mond dichthoudt, zodat je bolle wangen blaast; en door het omgekeerde, dus juist holle wangen zuigen.

Hoor of voel je op enig moment lucht stromen, dan is er zo'n verbinding. In dat geval kun je terug naar de kaakchirurg. Die zal de opening dichtmaken.

Mij is dit ook overkomen. Ik merkte het gelukkig direct na het trekken al, en ik vond het wel grappig dat ik via dat gaatje kon fluiten. De assistente vond het echter helemaal niet grappig, ze waarschuwde direct de kaakchirurg, en die heeft "wat lapjes tandvlees over elkaar heen genaaid", zoals hij het uitlegde, om het gat te sluiten.

Als bij jou bij bovenstaande vier proefjes geen lucht gaat stromen, zou het kunnen dat het puur toeval is dat je nu wat bloed ziet wanneer je je neus snuit. Het zou echter ook kunnen dat je toch een klein gaatje hebt. Omdat een neusholteontsteking zo onaangenaam is, zeker met de feestdagen in het verschiet, zou ik dan voor de zekerheid toch even de kaakchirurg raadplegen.

Cryofiel