hoe lang moet je nu wachten met poetsen na iets gegeten of gedronken te hebben?

Ik vraag me dit af omdat iedereen iets anders zegt :)

Toegevoegd na 19 minuten:
PS: ik heb het over TANDEN poetsen he ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.5K

Antwoorden (4)

Waarom zou je moeten wachten? Ideaal is als je dat altijd direct na het nuttigen van iets doet, maar dat zit er in de praktijk niet in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus na een appel eten gelijk poetsen is goed zeg je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is heel slecht om u tanden vlak erna te poetse , ik leees dit overal.. 1 studie in 1950 beweerde dat dat wel moest en al die andere 100den studies beweren van niet , dit is wat ik op het nieuwsblad las bijvoorbeel als je me niet geloofd :) Door meteen na het eten of drinken te poetsen, dringt het zuur dieper in je tandglazuur en de laag die eronder ligt’, aldus tandarts Howard Gamble in The New York Times. Zijn bevinding is gebaseerd op een wetenschappelijk onderzoek waarbij vrijwilligers verschillende dentine-stalen in hun mond plaatsten en diverse poetsgewoonten uitprobeerden.

Uit de testen blijkt dat de proefpersonen die binnen de twintig minuten na het eten poetsten, de beschermende laag van hun tanden aantastten. Daardoor begonnen ze te demineraliseren. Wie een gekruide maaltijd at, diende zelfs een uur te wachten voordat een poetsbeurt geen negatieve invloed had op hun gebit.

De conclusie? Eet of drink je iets, wacht dan een half uur tot een uur voordat je aan de slag gaat met je tandenborstel, zo voorkom je slijtage aan je gebit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Advies van onze tandarts is als je echt iets direct na het eten wil doen gewoon spoelen met water. Maar wel een half uurtje wachten met poetsen om het glazuur niet aan te tasten. Thee zonder suiker mocht ook.
Het mag altijd, maar sommigen vinden dat meteen niet verstandig is, anderen wel, het zijn gewoon adviestijden waar je je niks van hoeft aan te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je iets hebt gegeten of gedronken waar wat zuurs in zat, dan is het verstandig om een uur te wachten voordat je je tanden gaat poetsen. Want anders loop je het risico dat het glazuur van je gebit aangetast wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ma dan is de vraag weer 'wat is zuur en wat niet'? NA koffie mag je al zeker niet poetsen , maar koffie is niet eens zuur bij mijn weten :D
Amadea
11 jaar geleden
Bedenk dat bijna alle dranken zuur zijn. Frisdranken krijgen hun frisse smaak door het toegevoegde fosforzuur (bijvoorbeeld in cola), citroen- of appelzuur (in allerlei fris- en sportdranken). De zure smaak proef je niet door de toegevoegde suiker of zoetstof. Suiker onderdrukt wel de zure smaak, maar neutraliseert het zuur niet.
Vruchtensappen zijn nóg zuurder. Ook de meeste sport- en mixdranken en de meeste rode en witte wijnen zijn zuur.
Maar uitzonderingen zijn: water, koffie (zonder suiker) en gewone thee (zonder suiker) en melk. Dus als jij zwarte koffie drinkt mag je wél direct poetsen!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook het meeste fruit is zuur. Zelfs fruit dat zoet smaakt.
Tandheelkundige Dominique Declerck van de School voor Tandheelkunde van de KU Leuven raadt aan om minstens een half uur te wachten na een maaltijd. 'Als je te snel poetst, verwijder je mineralen die nodig zijn voor het herstel van je tanden.'
In het tandplaque zitten talloze micro-organismen die suikers uit onze voeding omzetten in zuren, zoals melkzuur en azijnzuur. 'Die zuren weken mineralen los uit het onderliggende tandoppervlak', vertelt Declerck. 'Maar na een periode van rust, worden die mineralen netjes weer ingepast in het tandoppervlak.'
Maar wat gebeurt er als je als een razende poetst direct na het eten? Kun je dan niet alle voedselresten verwijderd hebben voordat bacteriën de suikers omzetten in die vervelende zuren?
Volgens Declerck is het een onmogelijke opgave. 'Wanneer je onmiddellijk na de consumptie van suikerhoudende voedingsmiddelen of dranken poetst, is de zuurstoot al volop aan de gang. De zuurstoot start al na tien à dertig seconden. Je poetst de laag plaque weg samen met de mineralen die erin zitten. Mineralen uit het speeksel moeten de schade aan de tanden dan herstellen en dat zal véél langer duren omdat de concentratie van mineralen in speeksel een stuk lager is.'