Kan je allergisch zijn aan amalgaam (grijze) tandvullingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.2K

Het beste antwoord

Alle instanties zijn het er over eens, dat overgevoeligheid voor amalgaam mogelijk is en dat personen die daaraan lijden geen amalgaamvullingen dienen te krijgen. Het bepalen van een amalgaamallergie is in de praktijk een nogal hachelijke zaak. De veel toegepaste huidtest levert veel vals positieve en vals negatieve bevindingen op, zodat deze test van slechts geringe diagnostische waarde is. Een goede, betrouwbare klinische meetmethode voor het aantonen van een (amalgaam) allergie is tot op heden niet bekend.
Vaak zien we een combinatie en interactie van deze drie mogelijkheden optreden. Zo is de gevormde stroom in staat de metaalionen mee te transporteren (iontoforese) en te deponeren op iedere willekeurige plaats in het lichaam, waardoor weer allergische en toxische verschijnselen zich kunnen gaan voordoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker, je kunt allergisch blijken te zijn voor amalgaam. Maar dat is wel vrij zeldzaam.
Amalgaam bestaat uit een mengsel van kwik, zilver, tin, koper en zink. Door die verschillende metalen kunnen er elektrische stroompjes in je mond ontstaan, en dat kan overgevoelige reacties veroorzaken. Hoofdpijn, moe zijn, duizelingen, je koortsachtig voelen, of depressief. Dan is het aan te raden de amalgaam vullingen te vervangen voor composiet.
Amadea