Gaan gevangen ook naar de tandarts?

Of komt de tandarts naar hun toe? Of gaan ze gewoon niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
4.3K

Het beste antwoord

Ja, gevangenen hebben recht op medische zorg en ook op zorg voor hun gebit. Elke gevangenis heeft een tandarts in dienst. Zijn gaan dus binnen de muren naar hem/haar toe voor een eventuele behandeling.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor bijzondere tandheelkundige verrichtingen en ander poliklinisch bezoek mogen ze trouwens wel tijdelijk de inrichting verlaten. Dat staat in http://www.st-ab.nl/wettennr03/0230-011_Regeling_tijdelijk_verlaten_van_de_inrichting.htm
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van een kennis die kort op 'vakantie' ging weet ik dat bij kortere bezoekjes men niet naar de tandarts kan, ook al een gebit nog zo slecht. (bij pijnklachten kan het weet wel)

Andere antwoorden (3)

Jawel ze mogen de gevangenis verlaten maar dan wel onder begeleiding van bewakers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tandarts komt naar de gevangenis, 1 soms 2 keer in de week. De gedetineerde moeten eerst een brief invullen met de klacht, vervolgens worden ze opgeroepen en gaan ze naar de tandarts. Dit gebeurt wel allemaal binnen de gevangenis. Alleen voor de tandarts mogen ze de gevangenis niet verlaten. Als er bv een kaakchirurg nodig is dan mogen ze onder begeleiding naar de ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker, daar hebben ze recht op.
Misschien een leuk weetje, DV&O (Dienst Vervoer en Ondersteuning) brengt ze van A naar B. Soms is dat van gevangenis naar gevangenis en de andere keer is het naar een ziekenhuis of iets dergelijks. Dus als je zo'n busje ziet. Denk je daar aan!