Is kauwgom goed voor je tanden?

Is kauwgom goed voor je tanden? Dat vroeg ik me wel eens af omdat mensen vaak een kouwgompje nemen als ze hebben gerookt of uit hun mond stinken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Het beste antwoord

Suikervrije kauwgom wel. Die verfrist de mond en reinigt het gebit enigszins. Maar kauwgom met suiker is juist gaatjes veroorzakend, dus niet goed voor je tanden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dankjewel!
Ritsuka
11 jaar geleden
En het is geen vervanging voor poetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als je enkele uren per dag kauwgom kauwt, slijten je tanden dan niet te veel waardoor het glazuur dunner wordt en de kans op gaatjes groter is?
Amadea
11 jaar geleden
Als er té voor staat is het nooit goed. Tandartsen bevelen aan niet vaker dan vijf keer per dag tien minuten op een gompje te kauwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor een verschil in effect is er tussen 5 maal per dag 10 min. en 1 maal 50 min.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Áls er dat is?
Pieter2011
11 jaar geleden
Het heeft een gunstig effect als u regelmatig gedurende korte tijd kauwt op een suikervrije kauwgom of nog beter, op een gebufferde kauwgom, die carbamide (ureum) of bicarbonaat bevat. Zo neutraliseert u het zuur. Lees ik op: http://www.tandartsplein.nl/dossiers/aandoeningen/tanderosie.html
peterpost
11 jaar geleden
Tijdens kauwen maak je ook speeksel aan dat heeft een zuurremmende werking dat helpt tegen tanderosie