hoe gaat en behandeling van een verstandskies trekken bij de kaakchirurg in zijn werk?

wat doen ze allemaal bij die behandeling/operatie? ik moet het ook, ik vind het best wel spannend en ben zenuwachtig. is dat nodig. iemand die hier ervaring mee heeft?

Toegevoegd na 34 minuten:
ik heb nog nooit verdoving gehad en het lijkt me best eng en pijnlijk. zo'nprik in je mond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij bent net zo bang als ik was;-))
ik was zo bang dat ik wel 3 keer een afspraak heb afgezegt
een keer ben ik weggelopen toen ik al op de stoel lag....
maar uiteindelijk toch laten doen en 3 tegelijk want ik ga dus nooit meer terug zei ik!
maar het stelde echt helemaal niets voor!!
je voelt het eerste prikje zoals je krijgt in bv je arm
omdat het in je mond is is het vervelend
daarna voel je dus ECHT niets meer!
de verdoving bij de kaakchirurg is veel sterker
een tip nog; als je rookt echt niet doen de eerste dagen
sucses!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat getrek aan je hoofd is niet prettig, maar je hoeft niet bang te zijn voor pijn, want de verdoving werkt op het moment van de ingreep prima. Daarna, als de verdoving is uitgewerkt, kun je hoofdpijn krijgen en is het aan te raden een dag ofzo goed aan de paracetamol te gaan en een ijscompres te gebruiken (koop er twee bij de apotheek, terwijl je met de ene je kaak koelt ligt de andere in de diepvries weer koud te worden). De kou vermindert de pijn en eventueel de zwelling. Sterkte.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ga mijn verhaal niet vertellen, en ik heb maar 1 ding te zeggen. Ga NIET naar de kaakchirurg in Ede (Ziekenhuis gelderse vallei) Ik weet niet waar je vandaan komt dus misschien is dit niet van belang voor je, maar als je uit die regio komt... Ik ben niet de enige die je dit advies zal geven. UMC Utrecht schijnt heel goed te zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hoi Susann, Ik wilde het niet vertellen, omdat alle andere antwoorden zo positief zijn. En ik wilde je niet bang maken ofzo.
Maar als je het dan toch wilt weten... Ik heb alles gevoeld wat de kaakchirurg gedaan heeft. De verdoving sloeg niet aan. Ik heb liggen janken in die stoel. En toen de behandeling klaar was, ben ik naar buiten gerend. Maar een maand later moest ik opnieuw voor de andere kant. Toen heb ik met de kaakchirurg afgesproken dat ik het zou aangeven als ik weer iets zou voelen. En dan zou hij bijverdoven. Dus hij verdooft, en begint met de behandeling, en ik zeg dat het zeer doet. Hij meteen "dat kan niet!" en hij gaat gewoon door. Dus toen heb ik een gil gegeven die in de wachtkamer te horen was. Hij kwaad. "En ik heb het goed verdoofd, je stelt je aan, je kan niets voelen!" dat liep hij allemaal te schreeuwen. Uiteindelijk heeft hij bij verdoofd, maar ook dat mocht niet baten. Ik ben door 2 assistenten in de stoel vast gedrukt, terwijl hij de behandeling heeft voort gezet. Ik heb hem uitgescholden toen ik weg mocht, en een klats bloed in ZIJN stoel (niet de behandel stoel) achter gelaten. De assistenten hebben hun excuses aangeboden toen hij weg liep, dus dat geeft wel iets aan over de arts denk ik.

Het beste antwoord

Ik heb afgelopen 2 jaar 2 verstandskiezen laten trekken. Ik was ook echt super super zenuwachtig, maar het was de eerste keer echt heel erg meegevallen!

Voorbereiding: trek makkelijke kleren aan, misschien vinden sommige mensen het overdreven, maar je moet je kunnen ontspannen in die stoel.
Koop rijstepap, vla of ander zacht voedsel. Ik durfde niet direct te kauwen op een stuk vlees oid, dus mijn moeder had rijstepap gemaakt, met kleine stukjes ei enzo..

In de stoel zal je tandarts je wel vertellen wat hij gaat doen denk. Je krijgt verdovingen en kort daarna zal hij aan je kies beginnen. Bij mij moest er een stukje tandvlees verwijderd worden. Daar merk je echt helemaal niets van. De arts sjort en trekt wat en dan zit het er alweer op!! (bij mij was dat zo gegaan)

Je kunt bij je apotheek een pijnstiller halen (wel doen!!!! Voor de zekerheid) en een mondspoeling. Je moet je mond voor een week of 2 spoelen met die spoeling om de wond schoon te maken.

Misschien zal het bij jou heel anders gaan hoor, elke tandarts is anders natuurlijk ;) maar zo weet je weer wat van mij haha. Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor de ervaringsdeskundige en ook nog goede tips voor erna :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt dat je hebt geantwoordt op mijn vraag. een erg duidelijk antwoordt!!

Andere antwoorden (5)

Nou daar hoef je jezelf niet druk om te maken je krijgt een hoop verdoving zodat je er niets van voelt

De kaak chirurg zal met een tangetje de kies beet pakken hij breekt hem dan in 2 en met een ander tangetje zal hij de 2 stukken dan verwijderen

Dus eerst verdoving dan even wachten tot verdoving werkt en dan is met trekken zelf met 1 tot 2 minuten bezig fluitje van een cent dus

Oja als je weer buiten ben probeer dan niet te spugen/ tuffen want dan zit het op je kleding terwijl je normaal misschien 2 meter ver spuugt/ tuft
Dat komt door de verdoving

Toegevoegd na 38 minuten:
Nou aangezien je nog nooit verdoving hebt gehad

Ik zelf wil het niet bij de tandarts

Betekend dat of je hebt een heel goed gebit of je bent ook niet bang voor de tandarts

Een prikje in de mond is vervelend maar niet echt pijnlijk smaakt wel vies een bittere smaak maar dat is gelukkig ook zo weer weg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor pijn hoef je niet bang te zijn want je zult prima verdoofd worden.
hoe lang het duurd is afhankelijk van jouw gebit.
in sommige gevallen (vaak bij zwak gebit) is zon kies er binnen 1 minuutje uitgetrokken vaak word ie dan eerst door midden gebroken en dan in 2 stukjes verwijderd , door de verdoving voel je hier niets van. behalve dat de chirurg misschien wat hard op je kaak drukt wat een vervelend gevoel kan geven en waar je achteraf wel een beetje last van kan hebben.

scenario 2 is wat minder prettig, bij sommige mensen moet de verstandskies eruit gesneden worden, je bent natuurlijk verdoofd en voelt hier dus niets van, maar het duurt wat langer en ook de pijn achteraf kan langer duren.

verder kan het tijdens het trekken wat onsmakelijke kraakgeluiden maken, maar niets om je zorgen over te maken.
achteraf krijg je vaak een pijnstiller mee (vaak een oplosbare in poedervorm.) die best goed helpen.
hou lekker rust en neem je pijnstillers ruim op tijd dan is er geen enkel probleem.

dus maak je niet te druk en het komt helemaal goed,
succes!

Toegevoegd na 26 minuten:
een verdovingsprikje is even vervelend, maar niet heel pijnlijk ofzo, het is gewoon een heel klein prikje, vaak op meerdere plaatsen zodat het goed verdoofd is.
mocht er halverwege meer verdoving nodig zijn doet de tandarts dit opnieuw maar omdat je dan verdoofd bent voel je er niets meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je even goed leest staat er dat de kies er met een slecht (zwak) gebit vaak snel en makkelijk uit is ( de reden omdat de kies met weinig kracht al splijt , de wortel vaak al verzwakt is en dus met weinig moeite verwijderd kan worden). dus denk dat je me verkeerd begrijpt, snijden doen ze in principe alleen als de kies moeilijk te pakken is, of er problemen met de wortels zijn.
Wees blij dat een kaakchirurg dat doet voor je. Jouw tandarts heeft je gelukkig doorverwezen blijkbaar. Maak je dan ook niet gek over het 'chirurg'. De procedure bij de kaakchirurg is vrijwel identiek als bij de reguliere tandarts maar blijkbaar hebben deze mensen meer ervaring met kiezen die moeilijker te trekken zijn enzo.

Ik schrok op een positieve manier van de snelheid en kundigheid van de kaakchirurg die mijn kies eruit heeft gehaald waar mijn tandarts niet aan durfde te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb drie kaakoperaties rechtboven achter gehad, daar had ik na het trekken van een kies een openkaakholte aan overgehouden op de plek van de kies! Heel vervelend! Maar de operatie zelf valt echt wel mee! Het enige wat pijn deed was de verdoving in het gehemelte, maar dat is twee secondes! Maar geloof me, de angst en zenuwen die je nu vooraf hebt, zijn veel erger dan het gebeuren zelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kleine geruststelling
ik heb al vier kiezen moeten trekken en over een tijdje al me verstandskiezen
Toen me kiezen werden getrokken was ik ook erg zenuwachtig. Ik kreeg eerst een prikje in me gehemelte en dat vond ik erg eng. Gelukkig leek het net een scherp shipje die tegen me gehemelte kwam. Toen die prik was geweest voelde me gehemelte erg dik. Bij het trekken zelf voelde ik er niks van. Een beetje gewroet, meer niet.
Maar ik denk dat de verstandskiezen iets erger zijn dan normale kiezen.
In ieder geval succes :D
k'hoor graag hoe het is afgelopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor,verstandskiezen doen niet erger pijn dan gewone kiezen.
Wat wel pijn doet is als de kies ontstoken is want dan werkt de verdoving niet optimaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook kan hij breken
dan moet het operatief