wat moet ik doen met mijn grijze tand?

ik heb 2 jaar geleden mijn voortand een keer afgebroken (doordat iemand een fles in mijn gezicht duwde).

de tandarts had mijn tand gemaakt (er was een stuk afgebroken) maar de tand werd grijs en dat is een teken dat de tand dood is.
de tandarts heeft nog de tand proberen te bleken van binnenuit maar dat is niet gelukt, het grijze kwam terug.

mijn vraag nu is wat ik ermee moet doen?
de tandarts had erover dat ik een kroon moet maar dat is hartstikke duur natuurlijk en zeker in de huidige economische crisis.

helaas is het mijn voortand die zo grijs/blauw is geworden en ik baal hier verschrikkelijk van als ik lach, ik ben altijd bang dat iemand het ziet.

wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poetsen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een dode tand poets je niet wit....

Antwoorden (3)

Je zou nog een wortelkanaalbehandeling kunnen vragen.
...een kroon kan altijd nog...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wortelkanaalbehandeling heb ik daar al gehad..
Toch die kroon...

Is duur maar wellicht heb je een tandartsverzekering? Kroon zal duurder zijn dan het maximaal te vergoeden bedrag maar misschien kan/wil de tandarts de behandeling 'opknippen' zodat je één deel kunt declareren dit jaar en een deel volgend jaar (deelbehandeling in december, deelbehandeling in januari daaropvolgend). Als het toegestaan is, uiteraard, om dat te doen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ik hoorde ook iets over een facing ofzo?
zou iemand me daar iets over kunnen vertellen?
Computoon
11 jaar geleden
Op http://tandartsencombinatie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=22 las ik dit: "Doordat een facing niet de gehele tand of kies omvat zit het niet vaster aan het element dan de lijm waarmee deze is vastgeplakt aan het element, sterk is. Bij een goede bevestiging betekent dit dat men er voor jaren plezier aan heeft tenzij er extra belasting plaatsvindt door bijvoorbeeld knarsetanden. Knarsetanders pikken we in het algemeen snel uit vanwege de slijtfacetten op andere elementen, maar helaas niet altijd; deze laatste groep loopt het risico dat de facing loslaat of afknapt. Ook het doorbijten van naaigaren etc. brengt de nodige risico's met zich mee, doordat op een klein vlak enorme krachten worden losgelaten.

4. Wat is een kroon?

Een kroon is in feite niets anders een facing waarbij de voor- en bovenkant is beslepen maar ook de zijkanten en de achterkant. Aan de buitenkant ziet men geen verschil tussen een facing en een kroon. " Op die site zijn ook foto's te zien, dank kun je het vergelijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al 35 jaar een facing, een voortand, zo'n 20 jaar terug is hij een keer vervangen omdat er wat kleur verschil was.
Hij zit zo vast als een huis, ik eet er rustig een harde appel mee.
Dus mijn ervaringen zijn prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een van onze dochters heeft al meer dan 20jaar een facing en kan alles eten .
Er zijn verschillende opties die je hebt:
Je kunt de tand nogmaals laten bleken, soms is het resultaat pas na twee of drie behandelingen zichtbaar.

Je kunt een facing nemen, dat is een plaatje van porselein dat de tandarts op je tand vastmaakt. Dat is een relatieve eenvoudige ingreep die vaker wordt toegepast als een zichtbare tand zodanig verkleurd is dat de persoon er last van heeft.

Je kunt een kroon laten plaatsen, je zou dan zelfs een gouden kroon kunnen laten zetten als je dat wat lijkt;). Normale kronen worden gemaakt van porselein. Dit is een dure optie, maar wel een hele mooie.

Je kunt de tand laten trekken en een brug laten plaatsen, maar dat vind ik zelf een brug te ver. Een brug aan de voorzijde van je gebit is vaak zichtbaar.

Je kunt de tandarts vragen een vulling te maken aan de voorkant van je gehavende tand van composiet (de witte vulling). Dat is een goedkope oplossing, maar lang niet zo mooi als een kroon.

Je kunt het zo laten.

Allereerst zou ik uitzoeken wat je zorgverzekering vergoed. De twee opties die, met de ervaring die ik heb (ik ben 8 jaar tandartsassistente geweest), ik je aanraad zijn een facing of een kroon. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik persoonlijk de kroon mooier vind. Bel met je zorgverzekeraar en vraag wat je aan maximale vergoeding krijgt en vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat je maximaal vergoed wordt, je bent immers door een ongelukje een dode tand rijker en bij sommige verzekeraars wordt dan meer vergoed. Laat je goed informeren. Als je geen volledige vergoeding hebt, zijn er nog twee opties: 1 je gaat sparen en neemt geen extra tand verzekering; 2 je neemt een extra tandverzekering voor een jaar en laat het dan doen. Wat voor jou het voordeligste is, dat moet je kiezen.
Succes!