Wat te doen tegen tand/kies pijn op de grens tussen tandvlees en tand/kies?

Waar mijn tanden/kiezen samenkomen met tandvlees heb ik hevige pijn, bij poetsen en ook bij aanraken. Bij eten heb ik daar geen last van.

Wat vooral opvallend is, is dat ik op 1 zo'n plek zelfs een soort afgebroken stuk tand heb. Dus waar die tand aan de onderkant samenkomt met mijn tandvlees, is er een soort inham, afgebroken stukje tand. Dat doet ook heel erg pijn bij aanraken.

Ik heb overigens altijd mijn tanden 2 maal perdag gepoetst.

Hoe is dit ontstaan? En is het ernstig? Kan ik het zelf verhelpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
5.9K

Het beste antwoord

Nee, je kunt het niet zelf verhelpen. Als je tandvlees ook bloedt, heb je tandvleesontsteking. Dan zul je (veel) beter moeten gaan poetsen, maar beter is het om je gebit eerst te laten reinigen bij de mondhygiëniste: dat voorkomt veel ellende.
Een afgebroken stukje tand kan daar mee kloppen: als tussen je tandvlees en je tand ruimte ontstaat (een pocket), valt dat heel lastig schoon te krijgen, en bacteriën nestelen zich daar en tasten je tand aan.
Advies: ga naar de tandarts.
Je kunt naar een tandarts gaan en die vooraf vragen (voor ie echt behandelt) wat het kost. De tandarts is verplicht je dat te vertellen (vraag ook de behandelcodes).
Je bent dan in elk geval wel een consult verschuldigd (is niet zo duur, kijk op de site van je tandarts/tandartsen in de buurt), maar je hebt een schatting van de kosten. En daarna kun je evt. nog rondkijken of er tandartsen zijn die goedkoper zijn (vergelijk de behandelcodes).
Waarschijnlijk word je ook doorgestuurd naar de mondhygiëniste - die kan je gebit reinigen, instructie geven, en zo kun je zorgen dat die pocket zich of weer netjes om je tand sluit, of dat ie in elk geval schoongehouden wordt.
Overigens is de kans aanwezig dat je bij meer tanden/kiezen zulke pockets hebt, dus nu gaan kan je meer van dit soort ellende in de toekomst besparen, wat uiteindelijk ook veel goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan dus alleen verholpen worden door naar de tandarts te gaan? Bij het poetsen bloedt mijn tandvlees wel soms ja. Maar had het gevoel dat ik altijd wel goed poetste.. Is er een schatting te maken hoe veel dat me ongeveer gaat kosten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ga naar de tandarts, anders wordt het alleen maar erger.
Als je tandvlees bloedt, en je poetst niet te hard, dan is het geïrriteerd/ontstoken. Kan allerlei oorzaken hebben: niet goed genoeg poetsen, veranderde samenstelling van het speeksel, medicijngebruik, roken is ook erg slecht. Doe je niets aan ontstoken tandvlees, dan wordt het erger, en uiteindelijk kunnen dan zelfs verder gezonde tanden/kiezen uitvallen.
Een schatting maken: nee. Hangt af van wat er nodig is, en van de tarieven van de tandarts, vandaar mijn advies: eerst laten nakijken, vragen wat er volgens de tandarts nodig is en om welke behandelcodes dat gaat, en dan eventueel ook bij andere praktijken kijken wat zij rekenen voor die code.
Kan zijn dat het gaatje gevuld kan worden, kan zijn dat er een zenuwbehandeling nodig is, kan zijn dat je een uitgebreide behandeling bij de mondhygiëniste nodig hebt of misschien nog andere dingen. Een 'probleemgericht consult' kost bij mijn tandarts 25 euro, die prijzen zullen niet zoveel uiteen liggen denk ik. Als je dat doet, weet je wat er aan behandelingen geadviseerd wordt en kun je kijken wat het gaat kosten.
Doe je niets, wordt het gegarandeerd veel duurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, hier schiet ik eerlijk gezegd wel een beetje van in de stress. Want ik studeer nog, en ik heb al moeite om rond te komen en als ik het goed begrijp kan zo een tandartsbezoekje gauw in de honderden euro's oplopen. Ik zie geen mogelijkheid waarom ik dit probleem kan oplossen. In termijnen aflossen doen tandartsen zeker niet aan of wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan de tandarts. Als jij een consult doet, ben je verder nergens toe verplicht.
Je studeert niet toevallig in Amsterdam? Daar zit ACTA, http://www.acta.nl/nl/index.asp , met lagere tarieven. Misschien is dat een optie, zeker als je een OV-kaart hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik studeer in delft. Helaas..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk kiezen of delen:
- je gaat naar de tandarts en probeert iets te regelen
- je pakt je OV-kaart en gaat naar ACTA, waar je minder geld kwijt bent
- je doet niks, krijgt steeds meer pijn en loopt de kans je tand kwijt te raken en in het extreemste geval meer tanden (bedenk ook dat je gebit een geheel is, als een tand/kies weg is, komt de tand/kies er tegenover vaak omhoog en komen de kiezen rond het 'gat' losser te staan waardoor die sneller aangetast raken enzovoorts).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar komt het inderdaad wel op neer. Is een eenmalige behandeling daar mogelijk? Of weet u dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel ze op, want zo doorlopen is echt niet slim, pijnlijk, en uiteindelijk moet je toch gaan en ben je nog meer geld kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb net een aantal mails gestuurd, en zal mijn eigen tandarts maandag opbellen. Zit helaas niks anders op. Bedankt voor de reacties in elk geval, erg behulpzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He trouwens (u leek hier veel verstand van te hebben), kan het probleem niet ontstaan zijn door gebruik van mondspoelwater? Het was nog wel van een dure merk, maar de klachten zijn eigenlijk pas begonnen sinds ik een tijdje mijn mond na het poetsen ook nog daarmee spoel. Bij voorbaat dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige die je een goed antwoord kan geven is een tandarts, die ook kan kijken wat er aan de hand is.
Als een stukje van je tand afbreekt, moet je gewoon naar de tandarts, om erger te voorkomen.
Ik blijf in herhaling vallen als je dit steeds vraagt...
Nu stoppen met die spoeling maakt echt niets uit (waarschijnlijk komt het daar ook niet van), dus dat is geen oplossing voor je probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Studeert in Delft? Dan heb je toch hersens? Luister naar Hippo: dit is een wijs advies (ik heb ook nog m'n best voor gedaan) volg ons advies op!! Dit is dus de privatisatie ellende en......laat maar.... Een '+" voor Hippo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vrije tarieven, marktwerking - oh zo goed voor degenen die er gebruik van moeten maken. *NOT*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, hou op er is weer nieuw plan.....zakkenvullers! Het is hier net de US geworden. Ik snap ook niet waarom het steeds meer onbetaalbaarder wordt? Ik snap wel dat al die werknemers, onderhoud van gebouwen, reclame en de bonussen natuurlijk door iemand betaald moeten worden....enfin, da's een ander onderwerp.....maar door Machiaveli, een arme student, wordt je weer eens met je neus op de feiten gedrukt...hoewel ikzelf al (ondanks tandarts verzekering) gedokt hebt dit jaar. Ongelofelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen, ik heb contact opgenomen met mijn tandarts. Bij hem is het gelukkig mogelijk om in termijnen te betalen, dus het moet zo wel lukken. Nou nog hopen dat mijn gebit nog een beetje te redden valt :) Nog bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk valt het mee! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zei je tandarts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb aanstaande dinsdag pas een afspraak.. Gek genoeg is mijn pijn nu bijna geheel weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een natuurwet. Als je met snerpende pijn naar de tandarts gaat, trekt het in de wachtkamer weg, dan lig je in die stoel en zegt de tandarts: wijs eens aan? En dan weet je alleen nog maar: linksboven, ergens... ;-)
(Doorgaans pulkt de tandarts dan even en zegt: ik denk dat het deze is, waarna je tegen het plafond vliegt ;p)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Nou dit wordt een spannend bezoekje aan de tandarts!
Anyway, bedankt voor de support. Had de tandarts waarschijnlijk niet benaderd als ik de adviezen hier niet had gekregen. veel dank, allen. en nu de vraag sluiten en mijn 3 puntjes terugverdienen.

Andere antwoorden (4)

Het komt me voor dat je tandvlees ontstoken is. De tandarts kan je daar iets voor voorschrijven, bv Oral B Bocasan (te koop bij het Kruidvat) maar hij kan je ook doorsturen naar de mondhygiëniste.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel
Naar de tandarts! 't Kan inderdaad ontstoken tandvlees zijn, maar ook gewoon van de gebroken tand komen (zenuwpijn!). Wacht niet te lang, de behandeling doet vaak minder pijn dan de pijn als je 't niet laat behandelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ga ik zeker voelen in mn portemonnee. Hoe veel gaat dat ongeveer kosten? Ik ben niet verzekerd voor tandartskosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik voel inderdaad zenuwpijn!
zondag
12 jaar geleden
Iedere tandarts heeft nu zijn eigen tarief maar in januari kostte het trekken van een tand bij mijn tandarts 67 euro. Omdat ik verzekerd ben betaalde ik 16 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat scheelt behoorlijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
57, 80 kostte het trekken van 1 kies bij mijn tandarts (in 2012, volledig vergoed door CZ), maar misschien kan je tandarts je tand/kies nog wel redden. Je kunt vaak ook wel een betalingsregeling treffen indien nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik mag hopen dat ie nog te redden valt want zo erg is de tand er opZich niet aan toe, alleen een klein inhammetje onderin.
Naar de tandarts gaan in de eerste plaats. Zeker omdat je al pijn hebt. Dan is er al iets mis. Niet schrikken kan; waarschijnlijk nog verholpen worden want er kan heel veel tegenwoordig.

Ikzelf heb een ontsteking tussen een kies en tandvlees en ik voel er helemaal niks van. De mondhygiëniste ontdekte het tijdens het reinigen. Tandarts constateerde het ook.
Nu moet ik rageren, ja, met zo'n dun ragertje er tussen, om het weg te krijgen. Het is al aan het verbeteren.
Over het algemeen zijn mondhygiënisten de laatste jaren DE tandvlees experts. Mijn tandarts vertelde me dat. Schoonhouden is vreselijk belangrijk. Dus gaan!!! Anders kan het bot ook aangetast worden. En dan ben je een kies kwijt en je bot slinkt. Dit zeg ik niet om je bang te maken maar om de ernst van zo'n ontsteking.

Overigens is Oral Bocasan uit de handel. Hier is het alternatief. Ikzelf spoel op advies van de mondhygiëniste met Perioaid. Maar hoop daar spoedig vanaf te zijn. Sterkte!!

http://www.jadrogisterij.nl/pg-20429-7-38940/pagina/o7_het_alternatief_voor_bocasan_en_amosan.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik zal zeker naar de tandarts moeten. Wel gek want ik heb nooit problemen gehad met mijn gebit maar juist sinds ik een tijdje spoel heb ik die pijn gekregen. Maar misschien dat het er al langer was, alleen dan zonder de pijn. Nu lukt poetsen bijna niet eens meer door de pijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het die ellende kost een hoop geld. Sorry dat ik even bot werd bij Hippo's reactie. Dat is de ellende van de privatisering. Maar aan de andere kant er kan nu zoveel meer dan vroeger. Je bent nog jong, een goed gebit is een belangrijke basis. Mondwater kan wel slecht zijn. Ik kreeg echt last van m'n tandvlees van mondwater met alcohol zoals van Listerine b.v. Er is ook mondwater zonder en dat werkt net zo goed. Maar ja, daar heb je nu niks aan. Nogmaals sterkte. Met alles!! :)
Het antwoordt is vrij simpel, nee je kunt dit niet zelf oplossen.
Maak een afspraak met een tandarts en laat deze beoordelen wat er gedaan moet worden.

Je kan wel de pijn verzachten, maar dat is alleen maar uitstellen van.

Wees niet zo stom als ik ooit eens was.
Had een kies die tot in de kaak gescheurd was.
Ik gunde mij ook geen tandarts bezoek.
Deze stommiteit heeft mij naast de gescheurde kies nog twee gezonde kiezen gekost en een zware kaakontsteking.