wanneer wisselen jonge kinderen ongeveer hun eerste tandjes?

Toegevoegd na 4 minuten:
ik bedoel nadat ze alle tandjes hebben. ik heb 4 hele jonge kids waarvan er nu 3 een volledig gebit hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Het beste antwoord

Rond 5/6 jaar.

5 tot 6 jaar eerste blijvende kiezen
6 jaar eerste snijtanden onder
6 tot 7 jaar eerste snijtanden boven
7 jaar tweede snijtanden onder
7 tot 8 jaar tweede snijtanden boven
8 tot 10 jaar rustfase
10 jaar hoektanden onder
10 tot 12 jaar eerste premolaren boven
eerste premolaren onder
tweede premolaren boven
tweede premolaren onder
hoektanden boven
12 tot 13 jaar tweede blijvende kiezen
18 tot 24 jaar derde blijvende kiezen, ofwel de verstandskiezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De eerste wisselfase: Deze fase start meestal rond 6 jaar en eindigt rond het 8ste levensjaar. Deze fase begint vaak met het wisselen van de centrale snijtand van de onderkaak of het doorkomen van de 1e grote volwassen kies in de onderkaak. Deze volwassen kiezen wisselen niet, maar groeien achter de achterste melkkies. In de eerste wisselfase komen ook de volwassen kiezen in de bovenkaak door en zullen de 2e snijtanden onder evenals alle snijtanden boven wisselen.
De rustfase of intertransitionele fase: Het gebit van kinderen van 9 en 10 jaar bevindt zich meestal in de rustfase. Tijdens de rustfase wisselen er geen tanden en komen er ook geen kiezen door, vandaar de naam rustfase. Er gebeurt echter in het kaakbot wel veel. Wortels van melkkiezen en de melkhoektanden worden geresorbeerd en de vorming van wortels van volwassen tanden en kiezen is in volle gang.
De tweede wisselfase: De tweede wisselfase start vaak met het wisselen van de hoektanden onder, of de eerste kleine kies onder of boven. Dit gebeurt rond de leeftijd van 11. Tijdens deze fase zullen normaal gesproken alle melktanden en melkkiezen worden vervangen voor volwassen tanden en kiezen. Ook zal tijdens deze fase de 2e grote kiezen doorbreken achter de achterste kiezen. Vaak worden deze kiezen verward met de verstandskiezen. De verstandskiezen zijn, indien gevormd, rond het 15e levensjaar vaak te zien op röntgenfoto's. De verstandskies kan alleen doorbreken als daar ruimte voor is. Vaak is dit niet het geval en blijft de verstandskies verscholen onder het tandvlees en meestal nog geheel in het kaakbot.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijvend gebit begint meestal door te komen met de centrale snijtand als ze 7-8 jaar oud zijn.
http://www.tandarts.nl/mondverzorging/het_gebit_en_preventie/het_melkgebit_en_het_blijvende_gebit

Toegevoegd na 2 minuten:
De grote kies komt als eerste . de kinderen zijn dan meestal 6-7 jaar. Op bovenstaande site staat een goed overzicht met afbeelding.