waarom hebben sommige mensen witte tanden terwijl ze (bijna) nooit tandenpoetsen?

ik ken iemand en die gene heeft witte tanden terwijl hij bijna nooit poetst en de mensen in arme landen (Afrika) hebben ook vaak witte tanden hoe kan dat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
10.5K
Amadea
12 jaar geleden
Zij hebben kans op sikkelcelanemie (en nog veel meer akelige aandoeningen), en dat kunnen wij niet krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat witte tanden perse goed zijn. Hoeveel ik ook poets, mijn tanden zijn nooit helemaal wit. Toen vroeg ik het een keer aan mijn tandarts en die zei dat het meer te maken heeft met de hoeveelheid kalk in je tanden dan met het tandenpoetsen. Mensen met erg witte tanden hebben dus vaak meer kalk in hun tanden. Ik heb net geen witte tanden dus mijn tanden zijn wat zwakker. Wat betreft afrikaanse mensen. Dat kan misschien te maken hebben met het zonlicht. Zij produceren bepaalde stoffen veel meer (pigment bijvoorbeeld), dus zijn hun tanden relatief gezien wat witter dan westerse mensen.
En aangezien armoede daar heerst roken ze niet en eten ze ook minder dus blijven hun tanden witter. Echter zijn dit simpel wat speculaties, dus of het zo is....

Antwoorden (5)

Het heeft met een aantal factoren te maken. Ten eerste speelt erfelijkheid een belangrijke rol: sommige mensen hebben van nature nou eenmaal tanden die beter beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf dan anderen. Ook speelt het voedselpatroon een grote rol. Iemand die veel zure en zoete producten eet, zal eerder gele tanden krijgen, zelfs als deze netjes poetst.
De reden dat negers wittere tanden (lijken te) hebben kan door twee zaken komen: in armere landen heeft men meestal niet de beschikking over voedsel dat de tanden aantast (zoals suiker). Anderzijds lijken tanden bij negers witter omdat ze behoorlijk afsteken tegen de huidskleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Klopt allemaal. Eén belangrijke toevoeging: verkleuring van tanden en kiezen komt niet zozeer door snoep, maar vooral door warme dranken!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vond het echt eerst een goeie reactie tot dat je er neger bij hebt toegevoegd jammer man
In mijn jeugd werden er geen tanden gepoetst.

Tenminste niet met een tandenborstel.
Dat klinkt nu raar, maar in de omgeving waar ik opgroeide was dat er niet.
Pas toen we in de stad kwamen wonen en/of naar de lagere school ging, toen kwamen mijn ouders er achter dat dat moest.
Dus tandenborstel en tandarts deden hun intrede.

Vergeet niet dat de eerste nylon tandenborstels pas in 1938 op de markt kwamen. En toen was het crisis en bijna oorlog en hadden gewone mensen nog lang niet van die dingen.

En toch hadden mijn ouders geen echt slechte gebitten.
Die aten wortelen, rauw, zo van het land.
En verder vooral gezond en natuurlijk voedsel.
Waar men op moest kauwen en knauwen.
Waardoor een natuurlijke reiniging plaatsvond.

En een kies die rot was, werd gewoon getrokken, met een tang, thuis.

Maar hedendaagse mensen die hun tanden nooit poetsen en toch witte tanden hebben, die hebben geluk.
Of ze houden je voor de gek en zijn aan het zwetsen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Wat jouw laatste opmerkingen betreft: vooral bij BN'ers zit er ook hééél veel "nep" tussen! Allemaal facings en jackets of gebleekte tanden. Bovendien lijk je als puber niet meer mee te tellen zonder beugel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, bij mij in de praktijk heeft de tandarts ook facings om zo te laten lijken dat hij een perfect gebit heeft, en wat in werkelijkheid helemaal niet zo is.
burgos
12 jaar geleden
Inderdaad,als je gebit niet mooi meer is,
dan gaan er gewoon kronen op.
Het is bijna onmogelijk om tot-je 80 een
gaaf gebit te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk hebben al die bekende mensen met stralende gebitten die niet "van zichzelf".
Een mooi gebit is, als je geld genoeg hebt, geen probleem. Maar als een vriendje van Phuffens zegt:
Ik poets mijn tanden nooit.
Dan is ie of heel jongen dom, of hij denkt dat ie stoer is.
+ voor mijn voorganger;
Mensen in arme landen (niet perse Afrika, daar wonen ook hele rijke mensen, 't is alleen niet in balans; inwoners worden ook liever geen "neger" genoemd) hebben vaak wel de beschikking over over takjes waarmee de tanden worden schoongemaakt. Verder is de voeding vaak natuurlijk, stevig en suikervrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandkleur is vaak genetisch bepaald, en heeft ook te maken met hoe dik het glazuur is.
Als je rookt, kan het glazuur vergelen. Idem als je veel zure voedingsmiddelen gebruikt.
Als je verkeerd poetst (te hard), kun je het glazuur ook beschadigen waardoor het geler kan lijken.
Poetsen op zich is geen enkele garantie voor witte tanden - er zijn zoals gezegd ook andere manieren om je gebit te reinigen, wat je eet maakt dus uit, en wat de aanleg van je tanden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies Hippo,vooral thee rode wijn,nicotine en bepaalden frisdranken zorgen voor verkleuring,en ook die advertentie van die bleek- guru,'s zie(hierboven)goeie tandartsen hoeven niet te adverteren alleen de op geld berusten veel te grote praktijken zonder patiënten binding)nooit doen,daarvan kun je blijvende schade aan je glazuur oplopen,thuis knutselen,of bij de schoonheid specialist laat me niet lachen,en ook raar eigenlijk dat mensen automatisch denken witte tanden gezonden tanden,maar maar een een OPG foto zitten er vast gaatje,'s.