Mijn dochter (11) wordt misselijk van tandenpoetsen, hoe komt dat?

Ik heb er vaak bijgestaan. Ze duwt haar tandenborstel niet in de keel. Ze slikt de tandpasta ook niet door. Ook hebben we gewisseld van tandpasta, maar dat hielp ook niet. Wat kan het zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandpasta is nooit lekker, bel de tandartsassistente eens en vraag daar naar informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/braakneigingen-tijdens-tandenpoetsen.67903 Kijk hier eens voor tips. Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens een paar keer te poetsen zonder tandpasta. Dan kun je er in ieder geval achter komen of het aan de tandpasta ligt of niet.

Het beste antwoord

Het kan van alles zijn. Bij mij werd het minder erg toen ik met Parodontax ging poetsen (misschien gewoon doordat toen de associatie muntsmaak-poetsen-kokhalzen wegviel), maar na advies van de mondhygiëniste ben ik weer een stuk verder: vooral je mond niet te ver open doen. Ook als je achterin moet poetsen, hoeft je mond niet helemaal open, als je wangen strak gespannen zijn en je moet dan nog met een borstel tussen tanden/tandvlees en wang door, dan kun je een braakreflex opwekken.
Wat ook kan helpen, is domweg een kleinere tandenborstel. Dan ben je wat langer bezig, maar zeker bij het achterin poetsen gaat dat makkelijker.
Een andere tip is halverwege (of desnoods al daarvoor) even je mond spoelen, dan ben je niet aan het poetsen, je spoelt alle slijm dat zich vormt weg, en daarna kun je verder met de rest van je mond.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wellicht komt het door de fluor die er in zit, zelf heb ik hier geen last van tijdens het poetsen. Maar als ik bij de tandarts zo'n bit in krijg met fluor heb ik soms ook braakneigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk raakt ze met haar tandenborstel in haar mond zenuweinden (gevoelige plaatsen) die braakneigingen veroorzaken.
Hoe vaker ze zich er tegen verzet hoe erger het wordt.

Probeer eens te kijken of ze misschien wat minder ver in de mond kan poetsen en iedere dag een beetje verder. Ze ontdekt dan zelf de gevoelige plaatsen. Je kan er wel langzaam aan wennen. Maar eerst moet ze weten wat de oorzaak is, dan is het niet meer bedreigend.