Kan er een klein hoekje afgebroken kroon (mogelijk) weer gerepareerd worden? Of is er altijd een volledig nieuwe kroon nodig?

(De vraag die hierover al eerder is gesteld, ging over een geheel afgebroken kroon waar ook het tandbeen mee afgebroken was. Dat hier niks van houvast meer was om de afgebroken kroon op te verlijmen is dan logisch.)

In dit geval is een klein hoekje kroon afgebroken en wat er van de kies over was, is nog helemaal intact. Het grootste gedeelte van de kroon zit ook nog keurig op zijn plaats.

Voor wie hier wellicht iets duidelijker info door kan geven:
Het gaat om die kiesknobbel aan de binnenzijde van de tweede valse kies in de bovenkaak.

N.B.: Er staat 'mogelijk' in mijn vraag, omdat het wellicht wel eens gebeurd, maar dat dit natuurlijk geen garantie is dat het in dit geval ook het geval zou zijn. Ik zou slechts graag willen weten of het wel eens gebeurd dat een kroon niet vervangen wordt na afbreken, maar dat dit gerepareerd wordt.

Het lijkt me een stuk goedkoper en vervangen kan toch altijd nog? Of zijn er nadelen die ik over het hoofd zie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
23.7K

Het beste antwoord

De vraag of een kroon gerepareerd kan worden, hangt vooral af van de aard van de beschadiging. Afgelopen jaar brak er een stukje van mijn kroon af. De tandarts heeft de scherpe rand bijgeslepen en weer glad gemaakt. Meer hoefde er niet gedaan te worden, want het kauwvlak was nog in orde.

Kronen die op een implantaat zijn geplaatst, kunnen -als er een stukje afbreekt- ook vrij gemakkelijk worden gerepareerd. Bij grotere beschadigingen zal de kroon worden losgeschroefd en naar de tandtechnicus worden gestuurd. Zo nodig krijg je dan een noodkroon. (Zie bron 1).

Bij gewone kronen kan de tandarts met composiet zelf een reparatie uitvoeren, zonder de kroon te hoeven verwijderen (zie bron 2).

Maar nogmaals: het hangt dus mede af van de plek en omvang van de breuk. Een kroon die doormidden breekt is natuurlijk niet meer te herstellen.
Pieter2011