Is er veel kans dat de wijsheidstanden goed doorbreken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijsheidstanden? Grappig! Ik ken alleen verstandskiezen, niet van verstand, maar ver-stand. Ze staan het verste weg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is hetzelfde
walter
12 jaar geleden
Mila, dat is juist niet de afkomst van het woord. Een verstandskies zou zo heten omdat verstandskiezen pas laat opkomen, net als volgens sommigen het verstand. In ouder Nederlands sprak men ook wel van wijsheidskies. In het Vlaams is wijsheidstand nog steeds het meest gangbare woord. Verstandskies, wijsheidskies en wijsheidstand gaan terug op het Latijnse dens sapientiae, 'tand der wijsheid'. Dit verklaart ook waarom de woorden voor verstandskies in veel talen zo op elkaar lijken: veel medische termen zijn leenvertalingen uit het Latijn, dat lang de voornaamste wetenschapstaal was. Het zijn de laatste tanden die bij de mens doorkomen.
De alternatieve volksetymologische verklaring dat verstandskiezen zo worden genoemd omdat ze achter in de mond staan (ver-stands-kies) is daarentegen onwaarschijnlijk, gezien men bijvoorbeeld in het Engels ook spreekt over wisdom teeth. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verstandskies

Het beste antwoord

Volgens mijn tandarts komt bij 80% van de mensen de wijsheidstanden door, maar levert dat maar bij 15% problemen op.
Dus ik zou zo denken dat er een goede kans is dat alles goed gaat. Behoorde helaas zelf tot het selecte groepje mensen die alle 4 moest laten verwijderen, waarvan 2 zelfs bij de kaakchirurg.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Vlaanderen wel, in Nederland niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, inderdaad!
Dat is genetisch bepaald.

Als deze tanden bij je vader en je moeder zonder problemen zijn doorgekomen dan zal dat ook bij jou het geval zijn.

Als beide ouders problemen daarmee hebben gehad dan zul jij die waarschijnlijk ook krijgen.

Heeft een van de twee problemen gehad dan hangt het er van af of jij dat gen hebt geerfd of niet. Dus 50% kans.