kan ik als ik naar de kaakchirurg ga onder narcose?

er is zaterdag een halve kies afgebroken, en de andere helft zit er nog in,, ik ben naar de weekendtandarts geweest, en die wou het niet trekken omdat me wortel heel erg ver doorloopt, en is bang dat ik daarna alsnog naar het ziekenhuis moest dus die stuurt me door naar de kaakchirurg. ik moet nu donderdag naar de kaakchirurg. maar het doet nu al harstikke pijn als je eraan zit, en ik ben al bang voor de tandarts voor de prikken in mijn mond, en dan krijg ik al zweet en paniek aanvallen als ik een prik moet en dan heb ik nogeneens pijn in mijn mond, dan moet er alleen een gaatje gevuld worden, maar nu heb ik harstikke pijn en moet ik een prik,, en ik ben bang dat het niet goed verdooft omdat we wortels zo ver naar boven lopen. kan ik dan een narcose vragen? want ik ben zo bang dat ik hellemaal een paniekaanval krijg in die stoel terwel die bezig is.

Toegevoegd na 7 uur:
ik heb nu echt zo erge pijn,, heb wel brufen gehad en mag die 3x per dag nemen,, en niks erbij want dat mag bij deze niet,, maar het helpt nu voor geen fluit meer. en ik kan pas donderdag terecht.. de huisarts kan voor vandaag geen afspraak meer maken,, denken jullie vanavond de avonddienst een optie?? want dan kunnen ze er toch wel iets aan doen.. misschien er gelijk uit halen.. want ik red dit echt niet tot donderdag,, ik ben wel bang voor de kaakchirurg maar dit is echt niet te houden...!!!! nu zou ik de kies er zo snel mogelijk eruit willen hebben

Toegevoegd na 2 dagen:
vanmorgen is mijn kies getrokken,,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
15.2K
tikrit
12 jaar geleden
Kaakchirurgen zijn zo veel handiger en sneller dan tandartsen en als de kies/wortel weg is sta je binnen een paar minuten al weer buiten en denk je bij jezelf : was dat nou alles? Het prikje moet je dan maar op de koop toe nemen. Evt. napijn is een ander verhaal, daar kun je zelf iets aan doen. Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ als het kon voor jou Tikrit. Je hebt gelijk. Jammer dat Alysha pas donderdag naar de kaakchirurg gaat, nog zoveel tijd om te stressen terwijl het helemaal niet nodig is! Sterkte meid, maar het valt je gegarandeerd héél erg mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tandarts kan juist de kies niet trekken daarom heeft de tandarts me naar de kaakchirurg gestuurd,, de wortels zijn te lang en daarom wil de tandarts het niet doen.. en ik heb al de zwaarste brufen gehad die ze kunnen voorschrijven.. maar het doet gewoon verschikkelijk pijn..!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alysha je kan vragen of je tandarts contact wilt op nemen met de kaakchirurg want de tandarts kan er een spoed van maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plaatselijke verdoving,, deed echt heel veel pijn,, kies wou neit mee werken dus hebben ook gesneden enzo,, en heb hechtingen en superveel pijn nu:(

Het beste antwoord

In principe niet. Voor een narcose heb je namelijk eerste een gesprek met de anesthesist, en daarna moet je nuchter in het ziekenhuis komen om onder narcose gebracht te worden.

Dus als jij daar donderdag aankomt en vraagt om een narcose is dat niet mogelijk. Oftewel, als je dit echt wilt moet je vanmiddag bellen en het bespreken.

Ik kan het me helemaal voorstellen dat je niet durft. Ik wordt al panisch bij het idee in die stoel te moeten gaan zitten. Sterker nog, alleen bij dit schrijven al wordt ik misselijk van het eraan denken. En ja, dan wordt het lastig om ontspannen te blijven.

Lukt het niet met die narcose geef dan in elk geval aan dat je erg bang bent. En spreek een teken af wanneer de kaakchirurg moet stoppen. Jij bent dan meer in controle, en je hoeft niet zo bang te zijn voor een paniek aanval. Krijg je die namelijk geef je gewoon je teken en dan stopt hij even. Desnoods zit je dan te janken op die stoel, maar niet terwijl hij in je mond bezig is. En na een korte rust kan ie dan gewoon weer verder.

Bedenk wel dat het niet doen alleen maar vervelender is. Dus ga zeker wel. Neem iemand mee, neem een teddybeer mee, maakt allemaal niet uit. Jank als je dat nodig hebt. Maar ga daarheen. Achteraf ben je jezelf dankbaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Ben je echt zo,n bangscheet?of stel jij ze gewoon gerust?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de meelevende en invoelende subtiele reactie... Ja ik ben echt doodsbang voor de tandarts. Ik heb jarenlang zelfs woorden als 'gat' (bv er zat een gat in de weg, werd er zat een kuil in de weg) vermeden omdat mensen van hieruit verder konden praten over gaten, wat leidt naar gaatjes, wat ernaar leidt dat mensen over de tandarts gaan praten. Een jaar geleden had ik een vraag als deze niet eens gelezen, laat staan er een antwoord op kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben jij echt zo'n botte hork, Burgos, of denk je dat het een lollige opmerking is ? Ik ben TOTAAL niet bang voor de tandarts, maarja, ik heb ook nooit echt iets gehad nog (alleen één gaatje), maar ik kan me levendig voorstellen dat er mensen zijn met andere ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je geen vette minnen kunt geven voor reacties, burgos, jij hebt er zeker één verdiend. persoonlijk ben ik ook niet bang voor de tandarts, tenminste... 363 dagen per jaar niet (dit jaar 364 dagen niet). Sinds de tandarts als hobby heeft mijn vullingen één voor één te vervangen heb ik ook momenten dat ik liever elders zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Burgos, Ben jij dan zo gevoelloos dat je nergens bang voor bent en nooit pijn hebt of hebt gehad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Burgos, onze held, de GV'er zonder irrationele angsten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos stoere held achter een toetsenbord bij een kaarsje. Kom op zeg, ieders pijngrens is anders en elk één heeft zijn angsten, een beetje respect is wel het minste wat je elkander kunt geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hellemaal mee eens,, ik ben nergens anders bang voor.. alleen voor de prikken van de tandarts en voor de tandarts zelf!!! Ik heb ook een zeer gevoelige mond.. ik heb nu voor morgen ochtend een afspraak bij de kaakchirurg.. dus wens me succes heb ik heel hard nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes Alysha ! voor je het weet is het voorbij de pijn kan nooit erger zijn dan de pijn waar je nu mee loopt .. Het komt goed he!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
me kies is getrokken en het deed echt pijn.!! vooral de prikken. ze kregen de kies er ook niet goed uit,, de veel en hard getrokken en gesneden heb nu ook hechtingen in mijn mond... verdoving is nu uitgewerkt en heb echt superveel pijn iemand daar tips voor???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf één keer per ongeluk iets laten verdoven bij de tandarts, en twee, drie dagen enorme napijn gehad VAN DE VERDOVINGEN !! (iets van 9 spuiten voor een tándsteenbehandeling.....duh). Het enige dat hielp was slapen tot het uitgewerkt was. Pijn van een behandeling is vaak beter te dragen dan de pijn van een uitwerkende verdoving ; helaas waarschuwen ze daar nooit tevoren voor. Hier was de verdoving denk ik echter wel noodzakelijk, dus er zit weinig anders op dan doorbijten.....warme of koude compressen (wat lekkerder voelt) erop, een paar pijnstillers, rustig liggen, en meer kun je eigenlijk niet doen, helaas.

Andere antwoorden (5)

kaakchirurg= nooit gezellig! je voelt de prikken maar daarna gegarandeerd niks meer!!!! er is een mogelijkheid voor een roesje maar daar zijn ook weer nadelen aan .wat je wel kunt doen is aan de huisarts een kalmerend middel vragen zoals oxazepan .dat helpt wel .verder als je rookt ;niet doen daarna!!!! sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even toelichten; ik was ook zooooo bang!!! jaren omheen gedraaid ,paar keer weggelopen en noem maar op! moest alle vier mn verstandskiezen trekken .toen zei de arts dat ie er eerst twee zou doen en de andere twee later.ik zei dat ie ze gewoon ineens moest doen omdat ik nooooit meer terug zou komen ! dat heeft ie gedaan.oke de prikken zijn niet fijn maar werken veel beter als die van de tandarts.ik heb echt niets gevoeld! stak bij buitenkomst direct een sigaret aan .dat was natuurlijk fout.dat ging ontsteken en na een paar dagen moest alles weer opengemaakt worden.dus dat moet je echt niet doen.verder is het wel fijn dat die verdoving lekker lang doorwerkt. en je krijgt een goede pijnstiller mee .achteraf is de behandeling erg meegevallen en heb ik mezelf jaren voor niets zo druk gemaakt .ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Ritsuka
12 jaar geleden
Roken is sowieso slecht bij wondgenezing, het vertraagt het proces
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar was ik ook zo achter!!! wat een hel! nooit meer doen . ;-)
Dat is afhankelijk van de kaakchirurg. Maar sommige kaakchirurgen geven inderdaad narcose. Of je kunt soms ook kiezen voor lachgas. Dit helpt je te ontspannen. Het beste is dat je dit eerst overlegt met de kaakchirurg. Meteen aangeven bij de assistente wanneer je een afspraak maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al eens prikjes in jouw mond van een tandarts gehad?
Ik weet nl. niet of je het alleen van 'horen zeggen' ooit gehoord hebt dat het heel pijnlijk is! Dan kan ik je zeggen dat het alleen even een onaangenaam gevoel is, maar 'je vergaat'
écht niet van de pijn! Het zijn meestal maar 2 kleine prikjes en dan moet je 10 min. wachten tot ze werken. Vervolgens voel je echt niets meer. Na afloop voel je alleen nog wat stijfheid in je mond en dat is na een poosje ook weg.
De kiespijn die je nu voelt is écht veel erger! De kaakchirurg doet niet anders en weet echt wel wat hij doet. Hij zal altijd eerst testen of de verdoving hoog genoeg is, voor hij begint.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat je nog wat voelt. En hé, het staat je altijd vrij om voor een narcose te vragen. Je legt hem uit hoe bang je bent en het is dan aan hem om je gerust te stellen of dan toch maar een narcose te geven. Veel patiënten zijn bang en veel tandartsen zijn daar speciaal op toegericht.
Maar van een narcose of roesje heb je meestal meer last naderhand dan van prikjes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vaker prikjes gehad,, en die vond ik al heel pijn doen,, ik heb een hele gevoelige mond,, en nu heb ik ook nog een een hele pijnlijke en opgezwollen mond,, als die daar dan een prik in gaat zetten lijkt dat me echt superpijn doen,, en word ik al hellemaal zenuwachtig,, en het ergste vind ik dat me wortels heel lang zijn,, zo lang dat ze bij de tandarts niet op de foto te zien zijn waar het einde is. dat dat dan niet goed verdooft en dat ik dan super erge pijn gaat hebben,,
Er zijn pilletjes beschikbaar via de huisarts voor "angstpatiënten" waar je onverschillig van wordt. Het haalt de spanning omlaag en je voelt wel wat, maar het interesseert je niet meer. Zorg wel dat er iemand meegaat want je moet nóóit met dit soort medicijnen achter het stuur gaan zitten!
Aanvullend: meld bij de kaakchirurg vóóraf dat je heel erg angstig bent. Kaakchirurgen en hun assistenten weten precies wat zij kunnen doen om je zoveel mogelijk op je gemak te stellen. Ook nemen ze meer tijd voor je.
Narcose is mogelijk maar in veruit de meeste gevallen is er een andere methode. Narcose brengt risico's met zich mee dus artsen zullen echt eerst alle andere manieren proberen voor ze tot narcose overgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi

Ik snap wat je bedoelt ik heb net 10 dagen geleden me kies er uit laten trekken bij de kaakchirurgie en mijn tandarts had een röntgen foto gemaakt waar in ze zag dat ik een erge ontsteking had en ze wou dus me kies er niet uit trekken omdat ze dacht dat het zou breken ik kon de pijn ook niet meer aan en heb dus terug na de kaakchirurgie gebeld en gezegd dat het niet meer gaat gelukkig mocht ik de volgende dag direct komen pf de behandeling ging goed op de moment dat je de prikken krijgt is het even een rot gevoel maar daarna voel je echt niets meer en ze zullen het erbij jou waarschijnlijk uit snijden maar je zal niks er van voelen want zodra je pijn krijgt tijdens de behandeling dan moet je dat direct aan geven want soms is het zo dat je nog een verdoving nodig hebt ( je moet bij je behandeling niks voelen )

Probeer te bellen na een avond tandarts en leg het uit nog een keer uit en mocht dat niet lukken bel dan morgen ochtend de kaak chirurgie.. Tegen de pijn kreeg ik paracetamol met codeïne van de huisartsenpost misschien dat ze je dat nu nog kunnen voorschrijven ?

Succes