mag je zelf beslissen of je een kies laat trekken?

als je heel erge kiespijn hebt en je wilt je kies laten trekken mag/kan je dan tegen de tandarts zeggen dat je hem wilt trekken of is de beslissing wat er moet gebeuren aan hem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
6.3K

Het beste antwoord

Persoonlijk ga ik ervan uit dat je als meerderjarige volledig zelf beslist of je een tand al dan niet laat trekken.

Echter...
erge kiespijn wil nog niet zeggen dat de tand op zich slecht is. Soms kan het volstaan om de tand te laten ontzenuwen.

Vraag dus extra uitleg zodat je de voor en nadelen op lange termijn kan inschatten.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vanzelfsprekend.
Er staat geen boete, taakstraf of gevangenisstraf op, als jij besluit dat je die behandeling niet wilt.
Dat geldt voor alle medische ingrepen.
Maar of het verstandig is, is een ander verhaal.

In het vervelendste scenario kan je tandarts je uitschrijven als patient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld zeker niet voor alle medische ingrepen. Een goede arts zal nooit onnodig operaties uitvoeren bij een gezond persoon. Als jij bijvoorbeeld darmklachten hebt en je wilt een deel van die darm verwijderen en er is niet aanwijsbaar dat die ingreep zin heeft zal er geen arts zijn die jou opereert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"In het vervelendste scenario kan je tandarts je uitschrijven als patient." Dit kan nooit en te nimmer.-1
Er zijn nu al mensen die een wortelkanaalbehandeling niet kunnen betalen en zo'n kies laten trekken.
Dat mag je zeker tegen de tandarts zeggen, maar als hij/zij zegt dat de kies nog goed is te repareren, zal hij dat voorstellen als behandeling. Wil je je kies dan toch nog laten trekken dan zou het zomaar kunnen, dat hij dit weigert omdat je die kies nog je hele leven nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag je aangeven om die kies te trekken, maar een goede tandarts zal adviseren dit niet te doen, mits de kies dit nog waard is.
Persoonlijk kan ik alleen maar zeggen: Probeer je tanden en kiezen zolang mogelijk te behouden, er gaat niks boven je eigen gebit!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee de beslissing ligt bij jou.
Zie punt 2.2 van de link.

http://www.tandartsennet.nl/__c1256de2004732bc.nsf/vlbijlage/gedragsregels.pdf/$file/gedragsregels.pdf