Als je zelf iets aan je tanden wilt laten doen, maar je tandarts vindt dat niet nodig, wat moet je dan? Zie uitleg.

Mijn man heeft heel nare tanden: zwart grijs en geel. De tandarts vindt echter dat ze nog te sterk zijn om eruit te halen en bijv. een plaatje te plaatsen. Wat kun je dan doen als je zelf écht vindt dat er iets moet gebeuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Het beste antwoord

Je kan altijd naar een andere tandarts gaan voor een bijkomende opinie.

Ik weet echter niet hoe vrij jullie in Nederland zijn wat het kiezen van kiezen-trekkers betreft maar in België zijn wij vrij om eender waar naar de tandarts te gaan.
Ook in België zullen tandartsen in eerste instantie adviseren om een sterke tand te laten zitten doch indien jij aangeeft dat je last hebt van minder mooi ogende tanden dan zullen ze deze wel degelijk trekken. De ziekenkas komt echter niet tussen voor het trekken van tanden, wel voor het verzorgen van bestaande tanden, hoe slecht die ook zijn.

Vele tandartsen gaan er van uit dat men altijd beter af is met de eigen tanden doch die meningen zijn nog steeds gebaseerd op de oeroude klachten van hen die zich een slecht kunstgebit lieten aansmeren of vanwege hen die niet de moeite deden om echt te wennen aan dat kunstgebit. Men deed dan 's nachts de tanden uit en de volgende ochtend staken ze een droog gebit in een slapende mond. Tja, dan wringt dat boeltje hé.
Echter, diegenen die een week op de kunsttanden hebben gebeten en ze dag en nacht hebben ingehouden die zijn het er roerend over eens dat er niets boven een kunstgebit gaat als de echte tanden meer last dan vreugde bezorgden.

Uiteraard zijn er op elke regel uitzonderingen en daar wil zo'n tandarts dan liever rekening mee houden.
Indien hij te snel overstag gaat dan kan hij later aangeklaagd worden en indien hij aanvankelijk 'moeilijk' doet en jullie zetten toch door dan heeft hij een doorslaggevend argument in zijn voordeel.

Ik begrijp de tandarts en ik begrijp jou en jouw man want het is helemaal niet fijn om steeds meer mensen met een 'blits' (kunst)gebit te zien pronken en zelf verlegen te zijn om je mond te openen vanwege bontgekleurde tanden.

Ik hoop dat jullie snel tot een bevredigende oplossing kunnen komen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou even voor een second opinion naar een andere tandarts gaan. Misschien denkt hij er anders over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kunnen ze wel een betere kleur krijgen bij een mondhygienist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan toch vrij van tandarts kiezen ?
maar voordat je je man pijn gaat doen ......
wil hij het ZELF wel echt , of wil jij het graag .
en ik weet dit niet zeker maar een tandarts is ook een ARTS en heeft die eed af gelegd en mag dus niet schade doen aan een gezond lichaam/gebit .
en heb je al gedacht aan bleken of er caps overheen te zetten ?
trekken kan maar een keer ......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik zelf ook niet zo'n brilant gebit had heb ik op m'n 45ste nog een beugel genomen. De tandarts vond dat toen ook overdreven. Na enig aanhouden raadde hij toen facings aan omdat dit minder belastend zou zijn. Eigenwijs als ik ben heb ik toch een beugel genomen en achteraf heeft de tandarts mij gelijk gegeven. Nu denk ik niet dat een beugel zinnig is in dit geval, maar met facings kan je de tanden weer mooi strak krijgen zonder ze te hoeven trekken. Persoonlijk vind ik dat je er zo'n amerikaanse tandpasta smile van krijgt , maar ja wellicht vind jij dat juist mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst,het zijn natuurlijk je eigen tanden,het is natuurlijk super netjes van jullie tandarts dat hij jullie niet op kosten wil jagen.
Maar als je het zo lelijk vind,zou ik er toch echt op aandringen,er is toch eigenlijk niets mooier dan een mond met mooie tanden,er zijn natuurlijk mogenlijk heden zat om toch wat aan die tanden te doen,er zijn klinieken, een andere tandarts, mogenlijk heden zat,maar realiseer je wel er hangt wel een prijskaartje aan,renovatie loopt in de duizenden.
Suc 6