Met wat voor desinfectans worden bij een wortelkanaalbehandeling de kanalen schoon gespoeld?

Bij een praktijk die ik ken word gewoon (schoonmaak)chloor gebruikt, eigenlijk vind ik dit best wel vreemd. Of klopt dit dat dit met (schoonmaak)chloor gedaan kan worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3K

Het beste antwoord

Dat is natriumhypochloriet..In de tandheelkunde wordt een 2% oplossing gebruikt om reiniging en desinfectie te verkrijgen van het wortelkanaal tijdens endodontologische behandelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een wortelkanaalbehandeling wordt inderdaad chloor als ontsmettingsmiddel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Ik kan je één ding verzekeren: Je krijgt daar geen bleekwater in je mond. Een desinfecterende chloorverbinding heeft geen eigenschappen van het element Cl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel tandartsen die verdunde chloor gebruiken en ook daar zijn de wortelkanalen prima mee te ontsmetten!
Hypochloriet en een ontsmettende pasta en natriumchloride. En Hypochloriet is inderdaad gewoon dunne bleek uit een fles van de supermarkt. Ook reinigen ze d.m.v. ultrasone trilling en water.