Verstoord een paracetamol het genezingsproces?

Ik heb er erg last van dat mijn verstandskiezen doorkomen. Tegen de pijn had ik gisteren een paracetamol genomen. De pijn is dan weg. Maar ik vroeg me af of dit het genezingsproces zou verstoren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
5.2K

Het beste antwoord

Paracetamol is nog altijd de pijnstiller met de minste bijwerkingen, en dus eigenlijk de beste keus bij pijn. Hert vernezingsproces verstoort het niet, maar het dragt er / zoals sommige pijnstillers met ontstekingsremmers / ook niet toe bij. Maar dat is ook niet de primaire taak van een pijnstiller ; die moet de pijn stillen.

OOK als er verder niet zoveel aan de hand is, zoals met het doorkomen van de verstandskiezen. Dat is geen wond, geen ziekte en geen onnatuurlijk proces, maar kan door het doorbreken van het tandvlees (dat overigens geen abrubte, bloederige aangelegenheid is) wel erg pijnlijk zijn. maar er hoeft niks aan te ' genezen' ofzo.

Als je bij 'kiespijn' / pijn aan je gebit voldoende hebt aan een paracetamolletje : uitstekend. Houden zo, en lekker een pilletje nemen tegen de pijn wanneer nodig. Het doorkomen van je verstandskiezen is niet dermate ernstig dat je rustig aan hoeft te doen en dus symptomen van een onderliggende ziekte zit te onderdrukken, maar hoeft ook geen reden te zijn om een paar dagen uit de roulatie te zijn.

Je kunt eventueel contact openmen met je tandarts of huisarts, maar beiden schrijven echter voor elke pijn, erklaarbaar of onverklaarbaar, in eerste instantie het - relatief onschadelijke - paracetamol voor, en gaan pas verder zoeken als dat niet helpt. Van dit pijntje weet je eigenlijk wel zeker dat het vanzelf weer overgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn bijwerkingen omschreven. Deze beschrijven echter niets van een vertragend genezingsproces.

Behalve het gewenste effect kan dit medicijn bijwerkingen geven. Dit is bij paracetamol bijna nooit het geval. De belangrijkste bijwerking is kans op leverbeschadiging.
Zeer zelden
Medicijn-afhankelijke hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan ontstaan als u dit medicijn meer dagen wel dan niet tegen hoofdpijn gebruikt. Na enige tijd ontstaat de hoofdpijn als u het medicijn even niet slikt of later dan gebruikelijk. U kunt er zo afhankelijk van worden.
Overgevoeligheid voor paracetamol. Dit merkt u aan huiduitslag, galbulten en een enkele keer aan benauwdheid. Raadpleeg bij deze verschijnselen uw arts. Geef aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor paracetamol. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u paracetamol niet opnieuw krijgt.
Bent u van negroïde afkomst of komt u uit het Middellandse-Zeegebied, dan kán het zijn (maar dat hoeft niet) dat u een aangeboren enzymgebrek heeft (G6PD-deficiëntie). Dit medicijn kan dan bij u een ernstige bloedafwijking veroorzaken. Stop meteen met het gebruik bij klachten als vermoeidheid of duizeligheid. Neem contact op met uw arts. Meld het enzymgebrek ook altijd in uw apotheek!
Na gebruik gedurende enkele maanden of jaren en bij hoge doseringen
Leverbeschadiging. Verschijnselen hiervan zijn een gele verkleuring van het oogwit of de huid. Stop in deze gevallen met het gebruik en neem contact op met uw arts. U heeft kans op leverbeschadiging als u dit medicijn gedurende meerdere maanden of jaren gebruikt of bij hoge doseringen. Ook mensen met een leverziekte hebben hier meer kans op.
Heeft u een ernstige leverziekte of kan uw lever beschadigd zijn omdat u regelmatig en veel alcohol gebruikt? Dan kunt u beter geen paracetamol gebruiken. Vraag advies aan uw apotheker welke pijnstiller wel geschikt voor u is.
Nierbeschadiging. Verschijnselen hiervan kunnen zijn bloed in de urine, koorts en vasthouden van vocht. Stop in deze gevallen met het gebruik en neem contact op met uw arts.
Bloedafwijkingen. Verschijnselen hiervan kunnen zijn onverklaarbare blauwe plekken, extreme vermoeidheid, keelpijn met koorts en blaren in de mond. Stop in deze gevallen met het gebruik en neem contact op met uw arts.