Als er een stuk van een kies is afgebroken, moet de kies dan altijd getrokken worden?

Of kan een kies gerepareerd worden?

Toegevoegd na 16 minuten:
Het betreft overigens een kies die al eens gevuld is, dus nu ligt de vulling deels bloot.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
47.6K

Het beste antwoord

Nee hoor,de kies hoeft zeker niet getrokken te worden. De tandarts kan 'm weer heel mooi voor je opbouwen en daar zie je verder niks van :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik hoop dat je gelijk hebt! Heb het al eens eerder meegemaakt, maar toen heeft de tandarts de betreffende kies getrokken.
Maar zo hou ik niet veel meer over... Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als de kies helemaal afgebroken is tot op het tandvlees kan de tandarts besluiten om de resterende wortel er uit te halen omdat het dan een stuk moeilijker is om de kies op te bouwen. Als er nog een heel stuk staat hoeft dat echt niet en kan hij er zeker nog iets moois van maken... :-) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals bedankt!

Andere antwoorden (5)

Nee, ik heb dat ook een keer gehad en er werd gewoon een stukje op de kies geplakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, plus!
Nee. Wanneer de rest van de kies nog gezond is hoeft deze niet getrokken te worden. De kies kan weer worden opgebouwd met vulling. Wanneer er een te groot stuk is afgebroken kan je kies worden afgevlakt en kan er een kroon op geplaatst worden.
In het geval de rest van de kies in slechte staat is kan deze beter getrokken worden. Je kunt prima met een kies minder.
Er kan dan wel een probleem ontstaan met de andere kaak (boven of onder) omdat de tegenoverliggende kies wel belast moet worden tijdens het kauwen. In dat geval is een brug een (ingrijpende) oplossing.
Je tandarts kan je vast van goed advies voorzien.
Je kan daarna altijd om wat bedenktijd vragen voor je een beslissing neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal spannend worden morgen...
Nòg een kies minder aan die kant zie ik niet zitten!! Bedankt, plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke ik hoop dat het meevalt voor je. Succes in elk geval!
Nee, ik heb kort geleden hetzelfde gehad. De tandarts bouwt het afgebroken stuk terug op met (meestal) composiet. Met composiet is veel mogelijk, wees gerust je tand kan volledig hersteld worden.

Toegevoegd na 10 uur:
tand = kies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
je bedoeld kies want daar gaat de vraag over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tjongejonge, lijkt me wel ja dat ze dat bedoeld.....beetje zinloos commentaar..... ik heb dit ook gehad (ja bij mijn KIES)
heel netjes, je ziet er niks meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ostraat :)
Kleine verspreking, in België gebruiken we het woord 'kies' niet zo vaak, daarom.
@ronron: als ik overal commentaar moest geven bij fouten in de antwoorden van Nederlanders, ben ik wel even bezig.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg me inderdaad af of het een vergissing was. Je toevoeging maakt je antwoord een plus waard voor mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Conan :)
Er is een methode voor die heet: Cerec daarbij wordt je eigen tand voorzien van een porseleinen deel. Het geheel gebeurd in 1 zitting. Je kan je tandarts vragen of hij hiervoor gecertificeerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus!
Nee hoor ik heb het helaas al een paar keer gehad dus ik weet heel erg zeker dat dit niet het geval is.Het kan wel zo zijn dat er een kroon geplaatst wordt maar getrokken nee.