Hoe voorkom je zonder vullen dat een gaatje niet verder vordert?

Ik heb een klein gaatje tussen mijn voortanden echter heb ik geen geld om dit te vullen omdat ik een student zonder inkomen ben. Ik hoorde al dat er een gel was die gaatjes kan herstellen, maar deze komt pas over een paar jaar op tv. Heeft iemand een idee om ervoor te zorgen dat dit gaatje niet groter word?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Antwoorden (4)

Het beste is om nu wel meteen te laten vullen voordat het toch groter wordt, en je met nog een grotere rekening komt te zitten.

Tot die tijd kun je het goed proberen schoon te houden door poetsen en na te spoelen met mondwater om de laatste restjes bacteriën die het nog erger kunnen maken weg te spoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flossen! Dat adviseert mijn tandarts me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad aan om bijv. te bellen met je tandarts en de situatie uitleggen, mogelijk kun je later betalen.
Ik had ook een gaatje en heb er niks mee gedaan, toen ik eindelijk heen ging was ik echt maar net op tijd, het kon nog net gevuld worden, maar ik moest bijna een wortelkanaalbehandeling. Als je daar op wacht word het alleen maar duurder en pijnlijker.

Overigens moest ik daarna naar de mondhygienist die mij vertelde dat mondwater niet goed is want door de alcohol die het bevat droogt je mond uit waardoor je nog sneller gaatjes krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om toch het gaatje te laten vullen, misschien kun je het een en ander overleggen met je tandarts hoe je het moet gaan betalen.

Als een gaatje zich verder gaat vorderen kan het zo zijn dat er ook op den duur een zenuwkanaalbehandeling nodig is, en meestal omdat deze kiezen heel kwetsbaar zijn kan het ook nog eens zo zijn dat er op den duur een kroon op moet.
Maar dit is afhankelijk van je tandarts of hij/zei dit wilt.

Wat je verder kunt doen is 2 tot 3 maal per dag poetsen.
En minimaal een maar per dag flossen en stokeren.

En eventueel kun je nog een mondspoeling gebruiken.