Kun je pijnklachten overhouden van een kaakontsteking?

Ik heb in juni van dit jaar een flinke kaakontsteking gehad aan de linkerkant van mijn mond. De klachten van de kaak zelf zijn nu wel over, maar ik heb sinds dit tijd nog wel regelmatig last van een zeurende hoofdpijn achter mijn linkeroor (daar deed het mij ook pijn toen ik die kaakontsteking had), en af en toe een korte stekende pijn aan de achterkant van mijn hoofd, ook aan de linkerkant.

Ik vraag mij dus nu af of dit nog naweeën kunnen zijn van die kaakontsteking?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.5K

Het beste antwoord

Jouw klachten doen mij denken aan neuropathische pijn (ook wel zenuwpijn genoemd), als gevolg van die eerdere kaakontsteking. Zenuwpijn ontstaat door een beschadiging of verminderde werking van een zenuw. Bij een beschadiging van de zenuw, ontstaan er veranderingen in de aangedane zenuw. De zenuwcellen proberen zich na de beschadiging weer te herstellen, waarbij kleine zenuwuitlopers worden gevormd.

Soms gaan die uitlopers zich bundelen en dan krijg je een knobbeltje, een "neuroom". De uitlopers worden actief en geven stroomstootjes af, waarbij pijn kan ontstaan. Het gebied om de beschadigde zenuw wordt dan overgevoelig. Dit kan tot gevolg hebben dat ook andere zenuwen die normaal geen pijnprikkels afgeven, overgevoelig kunnen worden.
Het is een vervelende kwaal waar elk jaar 130.000 mensen mee te maken krijgen. Meestal gaat het na verloop van tijd (soms jaren) vanzelf weer over. De huisarts kan ook medicijnen voorschrijven, maar die zijn alleen gericht op het bestrijden van de pijn.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is mogelijk, als de ontsteking nog na sudderd bestaat die kans. Je tand en kies zenuwen lopen via je kaak naar je oren en daardoor lijkt het veel op oorpijn. Neem kontakt met je tandarts op want misschien zit er nog ergens wat ontsteking die weggehaald moet worden. Dat kan zijn wortelrest of misschien gewoon een antibioticakuurtje. Maar hou wel rekening dat het toch misschien oorontsteking kan zijn.