Hoelang moet ik zo rondlopen?

Ik ben 15 jaar. en helaas op me 7e op me voortand (de rechter vanuit mijn opzicht) gevallen, waardoor het rechter onderhoekje afbrak. de tandarts toen, wou dit niet plakken, na uren gezeur heeft hij het gedaan, zonder schoon te maken. vorig jaar, toen ik 14 was. heb ik 2 wortelkanaalbehandelingen gehad in beide voortanden. 6 maanden later is deze inwendig gebroken (rechter voortand in mijn opzicht). Gelukkig heeft de paradontologist deze kunnen plakken. en 6 weken geleden is hij weer inwendig afdebroken, op een andere plaats. helaas zodanig dat hij tijdelijk gespalkt moest worden (omdat het 23:00 was). de volgende dag ben ik (met spoed) naar de tandarts gegaan. Deze heeft de spalk era gehaald, en de tand meegetrokken (zo hoorde het te gaan). Alleen het rechter helft onderkant bleef staan. (25% van me tand dus) Nu heeft hij een spul gemaakt en daarmee aan me 25% tand geplakt en daarmee een neptand van gemaakt. hij wist niet hoelang het zou blijven zitten. Ben nu 3 weken veder, nergens last van. Mag er niet mee kauwen/afhappen van de tandarts. (als hij eruit zou vallen is de kans groot dat hij opnieuw gerepareert kan worden.)
Me vraag: hoelang moet ik hiermee rondlopen, en wat als hij er bijv, volgende week voledig uitvalt. wat zijn dan de opties?
Lang en triest verhaal. was moeilijke periode('s) toen. graag reacties en/of ervaring.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.4K

Antwoorden (3)

Je kunt hier in ieder geval niet lang mee rond lopen. Je zou een kroon of implantaat kunnen nemen, dat is een neptand. Ga naar je tandarts en vraag verder advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je tandarts zegt dat het 5 jaar kan blijven zitten dan zal het wel zo zijn.
Hallo Jordy,

Jouw verhaal zou die van mijn jongste dochter kunnen zijn.
Alleen kreeg zei het door te vallen met een skateboard

Daarvoor was ze gevallen van een glijbaan en toen had ze een breuklijn in beide voortanden.
Met een half jaar zacht voedsel eten waren de tanden hersteld.
Maar na de val met het skateboard braken ze alsnog af.
De tandarts heeft ze geplakt, en aangeplakt en nog een keer enz.
Toen ze alsmaar lelijker werden door verkleuring en oneindig plakken, heeft ze op haar 15de jaar kronen gekregen.
Nu heeft ze prachtige tanden, geen klachten meer en ze is nu 29jr.
Dus ik denk dat het voor jou ook eindigd met kronen, dat is wel duur maar het resultaat is prachtig.

Sterkte ermee.

Toegevoegd na 51 seconden:
Bij mijn dochter ging het dus om beide voortanden.

Toegevoegd na 20 minuten:
http://www.tandwijzer.nl/behandeling-kroon.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kroon is een neptand bovenop de wortel van de echte tand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Jordy, wat jij hebt is een aangeplakt stukje maar een kroon is iets anders.
Over het stompje tand wat je nog hebt, schuiven ze een nieuwe tand en dat is een kroon.
Die wordt ook geplakt en kan er niet af, alleen is het veel mooier dan een stukje aanplakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je er zo blij mee bent en ik hoop voor jou dat hij nog lang mee gaat.
Zolang de resttand niet verkleurd gaat het goed maar bij mijn dochter ging op een gegeven moment het stompje eigen tand verkleuren naar zwart en dan moet je toch echt een kroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kroon is echt wat anders, er wordt een mooie keramieken tand gemaakt die precies over het stompje van de oude tand heen geplakt wordt. Een kroon kan echt heel lang blijven zitten. Ik heb kronen die al meer dan 20 jaar 'houden'.
Als jouw stompje al een wortelkanaalbehandeling gehad heeft, is er geen enkel bezwaar om er een mooie kroon op te laten zetten. Het kost wel aardig wat geld (ik geloof rond de 600 euro) maar in principe ben je er dan voor altijd van af. Er zijn ook aanvullende tandartsenverzekeringen die 1 kroon per jaar verzekeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Stippel,
Ik heb ook kronen en die zijn ook al meer dan 20jr. terwijl toen de tandarts zei dat ze ca. 10 jr. meegingen.
Ik zou weleens na gaan denken over een andere tandarts. Aan de andere kant snap ik ook niet dat het opplakken van een stuje op je tand, zelfs zonder schoon te maken" kan leiden tot een wortelkanaalbehandeling.