Er is bij een kies getrokken. Van de driedelige wortel is er één die gedeeltelijk is blijven zitten. Kan dat niet kwaad. ?

De tandarts deed daar nog al gemakkelijk over: "de verstandskies groeit er wel over heen" Maar ik ben er niet gerust over.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
18.1K

Antwoorden (8)

als er echt een groot stuk blijf zitten is het niet goed, dat kan gaan onsteken, kleine stukje of stukjes gaan er vanzelf uit, dat word naar buiten gedrukt, een normale tandarts zal nooit een wortelpunt laten zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan het me voorstellen

Ik heb zelf de herinnering dat ze de getrokken kies altijd goed checken om te kijken of er geen stukjes achter zijn gebleven (om ontstekingskans te verminderen)

Maar dat is al van een tijdje geleden, misschien zijn de inzichten ondertussen veranderd

Toegevoegd na 1 minuut:
zie wiki, daar schrijven ze dat een klein stukje inderdaad kan blijven zitten (is 1/3 wortel wel een klein stukje?)

Toegevoegd na 3 minuten:
de tweede link is iemand met hetzelfde probleem, mogelijk geeft dit troost en/of antwoorden
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, bij ons wordt het altijd nog even na gechecked of echt wel de hele wortel er uit is en of er geen stukjes zijn achtergebleven. Elk stukje word altijd eigenlijk wel verwijderd, al is het nog zo klein.
Beetje domme reaktie van die tandarts,neem maar van mij aan dat het gaat onsteken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, het is zeker niet zo dat het zomaar gaat ontsteken..
Als je tandarts zegt dat het goed is denk ik dat je dat gewoon kan geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het volledig met je eens dat je er niet gerust over bent.

Ik vind het onbegrijpelijk dat die tandarts zo reageert. Hij moet na het trekken van een kies of tand heel goed controleren of er een restant is blijven zitten, anders krijg je gegarandeerd een ontsteking. Zelfs als het niet zou gaan ontsteken zal je lichaam op dat stuk tand gaan reageren als iets wat er niet meer thuis hoort en dat kan heel vervelend zijn. Je kunt toch als tandarts zijnde geen risico nemen. Als leek kun je op je klompen aanvoelen dat iets wat niet helemaal is weggehaald overlast kan gaan geven.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb namelijk meegemaakt dat na het trekken van een verstandskies er een stukje was blijven zitten. De tandarts had het heel goed gecontroleerd maar toch een splinter over het hoofd gezien. Gevolg ik heb 14 dagen nog heel veel napijn gehad, terwijl dit hooguit nog enkele dagen moet zijn. Toen voelde ik eens met een vinger op de bewuste plek want ik had allemaal het idee dat ik met mijn tong nog iets voelde zitten. En ja ik voelde een scherp puntje. Daarop heb ik dit met twee vingers vastgepakt en kon het er toen uittrekken dit ging gepaard met een hevige bloeding, maar de pijn was meteen zo goed als verdwenen. Daarna heb ik nog twee dagen goed gespoeld met bocasan en toen was alles in orde.
Maar ik had dus minstens 10 dagen onnodige napijn gehad.!!!!!!

Dus ik zou direct teruggaan naar die tandarts en er op staan dat hij de restant wortel verwijdert en eventueel de wond hecht en uiteraard kosteloos, want hij heeft zijn werk gewoon niet goed gedaan. Ik persoonlijk zou geen vertrouwen meer in die tandarts hebben.

Het is heel goed dat je je twijfel hebt geuit. Medici (waaronder ik dan ook maar even de tandarts begrijp) maken helaas nog steeds heel veel fouten en je kunt niet kritisch genoeg zijn en blijven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er is een stukje tekst weggevallen in de laatste regel van de tweede alinea.

Als leek kun je eigenlijk al op je klompen aanvoelen dat iets wat niet helemaal is weggehaald overlast kan gaan geven, als tandarts kan en mag je je patient dat risico niet laten lopen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de tandarts vindt dat het een risico is om het te laten zitten stuurt hij je altijd door naar de kaakchirurg als hij er zelf niet bij kan.
Als er sprake is van een kies die ontstoken was, moeten de achtergebleven wortelpuntjes, hoe klein ook, altijd verwijderd worden. De kans dat de wond niet goed heelt of dat de wortelrestjes later voor problemen gaan zorgen is namelijk aanzienlijk groter dan wanneer het een gezonde kies betreft.
Je kan best een verwijzing voor de kaakchirurg vragen. Dan kan deze bekijken wat de beste behandeling voor jou is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij is een verstandskies getrokken waarbij een flink stuk van een van de wortelpunten achterbleef.
Nooit last van gehad, en het is nu toch zo'n 20 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke tandarts kan weleens een stukje laten zitten omdat het heel moeilijk te bereiken is. Als hij vindt dat het stukje er alsnog uit moet stuurt hij je door naar de kaakchirurg. Is het een klein stukje dan kan het inderdaad geen kwaad en komt het er vanzelf uit. Pas wanneer het alsnog last gaat geven bel je alsnog de tandarts om een afspraak te maken.