Kan een tandarts je verplichten om twee keer per jaar op controle te komen?

Ik heb sinds twee jaar een andere tandarts die elk half jaar een herinneringskaart stuurt voor controle. Als je een maand te laat een afspraak maakt dan krijg je dat al van hem te horen. Nu ben ik in juni nog geweest voor een behandeling en ik had liever ditmaal even overgeslagen omdat ik dit jaar al heel veel tandartskosten heb gemaakt, maar ik moet straks toch alweer voor controle.

Ik ben niet bijverzekerd voor de tandarts dus het is niet zo dat mijn zorgverzekeraar dit ook verlangt ofzo. Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer of mijn tandarts dit als voorwaarde heeft gesteld toen ik mij daar inschreef. Mag hij je verplichten om 2x per jaar op controle te komen, of mag je ook zelf weten wanneer je een keer een controle over wilt slaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
16K

Het beste antwoord

Een tandarts zal op basis van de toestand van je gebit vaststellen of je 1 of 2 keer per jaar op controle moet komen. Wil je dat niet, dan ligt het aan de tandarts of die jou als patiënt wil hebben, je mag geweigerd worden - net zoals het jou vrij staat een andere tandarts te zoeken.
Zorgverzekeraars stellen doorgaans dat minimaal 1 controle per jaar verplicht is, anders krijg je behandelingen niet vergoed.
Als jij geen tandartsverzekering hebt, zul je sowieso alle eventuele behandelingen zelf moeten betalen en dan zou ik zeker naar de tandarts gaan voor een controle (kost 19,63, een controlefoto- doorgaans eens per jaar - kost 14,47).
Dan weet je in elk geval hoe je gebit eraan toe is, en weet je ook of er eventueel iets aan moet gebeuren.
Vervolgens kun je overleggen of dat acuut moet gebeuren, of dat het nog even kan wachten.
Als je tandarts verwacht dat er de komende jaren ook nog veel moet gebeuren, is het waarschijnlijk voordeliger voor je om per januari wel een aanvullende tandartsverzekering af te sluiten. Houd er wel rekening mee dat je niet volgend jaar dingen vergoed krijgt die dit jaar al speelden, en dat de dekking het eerste jaar vaak sowieso beperkt is. Maar dan krijg je in elk geval nog iets vergoed.

Wil je meer weten, bel dan het TIP, het Tandheelkundig Informatiepunt: Het TIP is uitsluitend telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 12:00 uur. Op dinsdag en donderdag kunt u ook bellen tussen 14.00 en 16.00 uur. Het telefoonnummer is 0900 2025012 (25 eurocent per minuut).
http://www.tandartsplein.nl/dossiers/informatie/tandheelkundig-informatie-punt-%28tip%29.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee hoor dat is je eigen keuze.Natuurlijk is het beter om 2 maal p/j te gaan maar verplichten kan hij je het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
korrekt werk +1, soms is één keer p/jr voldoende
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt maar 2 keer per jaar 10 minuten is niet verkeerd en zeker niet als je kinderen hebt.
Wat de kosten betreft:wat kost een kunstgebit als je lang niet gaat omdat je de controle zelf moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook weer zo.
afgaan op het advies van de tandarts: de mijne vindt het prima als mijn kinderen hem eenmaal per jaar consulteren.
Je kan het overslaan maar je kan er een Boete op riskeren :s

Toegevoegd na 37 seconden:
Bij sommige tandarts is dat hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten is het helemaal je eigen verantwoordelijkheid hoe vaak en wanneer je naar de tandarts gaat. Dat jouw tandarts je graag twee keer per jaar op bezoek heeft, komt waarschijnlijk omdat hij (of zij) je wil behoeden voor gaatjes en andere gebreken door regelmatig te controleren en er, in het geval dat je wat hebt, snel bij te kunnen zijn. Ook geldt: hoe meer afspraken jij maakt, hoe meer het zijn/haar portemonnee vult.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag helemaal zelf weten wanneer je naar de tandarts gaat. Sommige mensen zijn er nog nooit geweest...ik kreeg zelf ook ieder jaar een kaartje, maar heb gebeld en het laten veranderen in jaarlijkse controle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder half jaar bedoel ik, kreeg ik een kaartje...
ik denk het niet , ben zelf ook al iets van 2 jaar niet bij de tandarts geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om gedekt te zijn voor je verzekering moet je minimaaal 1x per jaar voor controle

Toegevoegd na 18 minuten:
anders moet je alles zelf betalen want je word dan door de tandarts gesaneerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf heb in overleg met mijn tandarts dat ik 1x in het jaar kom.
Hij vondt dit geen probleem ,omdat ik al jaren niets heb gehad aan het gebid.
Maar als jij een probleem gebid is het noodzakelijk om elk half jaar even te komen.
Maar hij kan jou niet verplichten.
Overleg het met je tandarst en hij/zij zal je advies geven.