Als je een afspraak met een tandarts maakt omdat je kiespijn hebt, waarom is het dan vaak weg als in in de wachtkamer zit?

Ik heb het ooit zelf gehad en nu hoorde ik het ook van een collega, er word wel bijna altijd wel iets gevonden en is behandeling nodig.

Toegevoegd na 10 minuten:
"vaak" kan beter gelzen worden als "soms".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat het voornamelijk psychisch is. Ik ken het euvel ook, en niet alleen met de tandarts, maar ook met de huisarts. Het feit dat je er zit om behandeld te worden, kan voor geruststelling zorgen dat er nu wat gaat gebeuren, daarnaast ook eventueel de zenuwen voor wat er gebeuren gaat. Gecombineerd kan dit zorgdragen voor een tijdelijke vermindering van de klachten, want geloof me, als je dan maar weer naar huis gaat zonder je te laten behandelen, heb je onderweg naar huis alweer last van je klachten :)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja, en dan kun je niet meer aangeven welke kies het nou was, en dan zegt de tandarts: 'Is het deze?' en port met dat haakje, waarop je zowat de stoel uit stuitert.

Andere antwoorden (5)

Kiespijn heb je vooral veel tijdens eten en drinken, in de wachtkamer drink je niet. Daarbij wordt je aandacht meestal afgeleid door de boekjes in de wachtkamer waardoor je de pijn even niet voelt.
Ik zou 'vaak' trouwens wel willen vervangen door 'soms' in je vraag, want bij echt ernstige kiespijn dan blijft het wel merkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb NOOIT kiespijn in de wachtkamer van de tandarts. Voor die tijd kan ik ernstige kiespijn hebben, naar de tandarts gaan, ik weet zeker dat het in de wachtkamer weg is.
naast dat je vaak kiespijn heb bij warm/koud eten en drinken of wanneer er 'druk' op de tanden komt - deze handelingen doe je niet tijdens het wachten. vaak heb je je tanden gepoetst en mond gespoeld waardoor sommige irritaties al kunnen verminderen. Verder kan het zijn dat door de spanning voor de tandarts deze 'adrenaline' voor verzachting zorgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen krijgen kiespijn door stress, als je in de wachtkamer zit zit je in een andere setting, er is niets wat herinnert aan je werk of thuis en dat kan er voor zorgen dat je even die spanning kwijt bent en daarmee je psychosomatische kiespijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kiespijn kwam meestal 's nachts opzetten en als ik dan 's ochtends die afspraak had, was t weg.
Met heel erge kiespijn die constant aanwezig is had ik ook in de wachtkamer nog pijn. Maar dat was dan weer een graadje erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat je in de wachtkamer en de stoel van de tandarts veel adrenaline aanmaakt, verandert je pijnniveau, of je pijngrens. Als je heel veel adrenaline aanmaakt, is je verdoving ook eerder uitgewerkt!