Kan een apexresectie alleen wanneer er een zenuwkanaal behandeling in een element zit, of kan dit ook zonder zenuwkanaal behandeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Voor zover mij bekend wordt een wortelpuntextractie meestal gedaan bij een ontstoken gebitselement waarbij eerder een zenuwbehandeling is gedaan. Het wortelkanaal is daarbij opgevuld met een metalen staafje en opvulmateriaal. Als de boel daarna, en dat kan veel later, toch weer gaat ontsteken is dat meestal gelokaliseerd bij de wortelpunt. Omdat het wortelkanaal na die ingreep niet meer open te maken is mag de kaakchirurg het oplossen door een gaatje in de kaak te frezen om daardoor netjes de wortelpunt te verwijderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan me niet voorstellen dat een wortelpunt wordt verwijderd bij een intact gebitselement. Je sluit daarmee neit alleen de zenuwbanen maar ook de voeding af, waarbij de zachte inhoud van het element blijft zitten. Die kan daardoor alleen maar gaan ontsteken met alle gevolgen vandien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie met de uitleg erbij!