Kan de pijn in me mond de oorzaak zijn van me verstandskies?

Aan de rechter bovenkant van me mond komt me verstandskies door en mijn wang en tandvlees er rondom doen heel erg zeer. Als ik er met me tong langs ga lijkt het alsof het is opgezwollen en alsof het gescheurd is. ( voelt als blaren ) kan de verstandskies dit hebben veroorzaakt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Antwoorden (3)

Ja, een verstandskies is een nieuwe kies en niet ter vervanging van een voorgaande. Deze trekt zich dus door je tandvlees wat inderdaad wel een pijnlijke ervaring kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, maar ik zou toch de tandarts even een bezoekje brengen ter controle, of gewoon even bellen en het vragen. Straks is er iets anders aan de hand, en moet je kies er uit.
Beter het zekere voor het onzekere..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet de oorzaak, wel het gevolg ;-)
De kies zal door het tandvlees heenkomen (de scheurtjes), wat gevoelig is, en die zwelling is normaal (een lichte ontstekingsreactie).
Straks zul je eerst de puntjes van de kies door je tandvlees zien komen (als je met een spiegeltje kijkt), en de rest van de kies volgt vanzelf. Het door het tandvlees heenkomen is meestal het pijnlijkste gedeelte.
Je kunt een paracetamol nemen, en als je tandvlees teveel pijn gaat doen, kun je eventueel bij de apotheek een ontstekingsremmend mondspoelmiddel halen.
Let op met poetsen, probeer het wel te doen, maar op die plek héél zachtjes, anders irriteert het nog meer.

Zijn er weleens foto's van je gebit gemaakt? Meestal staan de verstandskiezen redelijk recht in de kaak, maar soms staan ze schuin en geven dan problemen met andere kiezen. Op een foto zou je tandarts dat gezien hebben, dus als er een foto gemaakt is en je tandarts heeft er niets van gezegd, dan is dat wel in orde.
Houd je teveel last, bel dan je tandarts om te overleggen of een andere pijnstiller beter kan werken en of het misschien toch goed is er even naar te laten kijken.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha die eerste zin kwam ook meteen in me op. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inpression: ze hoeven er niet uit als je er geen last van hebt zodra ze eenmaal door zijn, en geloof me, het doorkomen op zich is even vervelend, daarna heb je geen last meer als ze gewoon recht staan (zoals meestal).
Een verstandskies _kan_ soms iets gevoeliger zijn voor cariës, misschien ook omdat je er niet zo goed omheen kunt poetsen omdat ie zo ver naar achteren zit, maar ook dan kan ie eventueel ook gevuld worden.
Zolang ze geen last opleveren (bijvoorbeeld door te weinig ruimte in je kaak, een ontsteking, scheefstand) is er geen enkele reden ze te verwijderen.