Kun je van het dragen van een prothese in je mond (kunstgebit) een geirriteerde tong krijgen ?

Iedere dag dat ik het heb gedragen heb ik 's avonds een pijnlijk puntje van mijn tong,heel irritant,kun je er iets aan doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2K

Het beste antwoord

De enige oplossing lijkt me even langs te gaan bij de tandarts die je die prothese heeft aangemeten.
Die kan zien wat er aan de hand is en er eventueel wat aan doen. Waarschijnlijk iets aan polijsten ofzo).Zou er zeker niet zelf aan knutselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk zit er ergens een scherp randje aan de prothese. Probeer eens te voelen waar het precies zit. Je kunt ook proberen om die plek te ontdekken door er met een oude nylonkous langs te wrijven.
Gevonden? Met fijn schuurpapier kun je het plekje weer glad maken of de tandarts vragen om het te polijsten.

Een andere mogelijkheid is dat je, onbewust, telkens met je tong aan de prothese zit. Als dat het geval is, zul je die gewoonte moeten afleren.
Pieter2011
12 jaar geleden
In veel gevallen zal de tandprotheticus uw klachten kunnen verhelpen door een eenvoudige aanpassing van de prothese.