Als jullie slikken, waar zit je tong dan?

De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik graag een controle wil om te zien of ik juist slik:

Ik slik al heel mijn leven verkeerd en ben dus naar de logopediste geweest. Daar leerde ik ''normaal'' slikken, maar ik heb geen idee of ik het juist doe, want voor mij is dit nogal vreemd.

Klopt het, dat als je slikt je tong dan tegen het gehemelte zit (en waar dan precies, want als ik aan mijn gehemelte voel dan gaat het eerst een stukje recht (als je vanaf je tanden begint) en dan omhoog -> slik je op dat verhoogde stuk?)?
En als je niet slikt, maar in rust bent, waar is je tong dan? Ook tegen het gehemelte, of eerder in rust bij de onderste tanden?

Voor de geïnteresseerden: ik slikte vroeger zoals een kat ;P

Toegevoegd na 13 uur:
Een kat slikt met de tong tussen de tanden (volgens mijn orthodont toch).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het slikken maar lukt maakt het geen zal uit hoe je het doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel: ik ben juist van mijn blokjes af, maar als ik toch nog verkeerd blijf slikken, dan zal mijn tong mijn tanden terug naar voor duwen, en moet ik weer een beugel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu kan ik niet meer slikken zonder na te denken :(
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe slikt een kat?

Het beste antwoord

In rust moet de tong in zijn geheel tegen het gehemelte 'geplakt' liggen, de punt van je tong, eigenlijk de hele voorste rand ligt net boven de boventanden, dus niet tegen de ondertanden!!

Als je vanuit deze positie automatisch slikt ligt je tong alvast op de juiste plaats, daarna kiezen op elkaar bijten en de slikbeweging van voor naar achteren afwerken.
Een soort van wave inderdaad.

Er mag nooit tegen de tanden worden gedrukt tijdens het slikken om scheefstand van de tanden tegen te gaan.

Als je er van uit gaat dat je tong je sterkste spier is en je ongeveer 300 keer per dag slikt, mag je aannemen dat je voortanden weggedrukt worden.

Ik hoop dat dit duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
In rust je tong omhoog duwen? Da's dus geen rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dan doe ik denk ik toch nog goed. Alleen moet ik nog zorgen dat in rust mijn tong tegen mijn gehemelte blijft, want soms merk ik dat dat niet meer het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, niet duwen maar gewoon er tegenaan liggen, zonder voelbare spanning.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als ik de spannig weghaal, ligt de tong onderin mijn mond. Dus niet tegen het verhemelte aan. Als ik mijn tong tegen het verhemelte aan wil houden, moet ik mijn tong dus omhoog duwen - dat gaat niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lage tongligging komt vaak voor, maar dit is helaas niet de meest ideale en is vaak de oorzaak voor een afwijkende ontwikkeling van het gebit of zelfs de boven- en onderkaak.
Cryofiel
12 jaar geleden
Mijn gebit en kaken zijn normaal. Zou het zinvol zijn mij de hele dag in te spannen om mijn tong omhoog te drukken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het zinvol om samen met een logopedist de juiste tongligging in rust aan te leren, 'tongrust' noemen we dit ook toepasselijk ;) Je kunt vanaf 1 augustus, dus morgen, direct , zonder tussenkomst van een huisarts, met een logopedist naar keuze een afspraak maken. Overleg het eens met hem/haar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie geen reden om een probleem op te lossen dat ik niet heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima toch.

Andere antwoorden (7)

Hoe een kat slikt weet ik niet. Maar als ik slik dan ligt mijn tong met het puntje tegen de rand die achter het tandvlees van de boventanden zit.
Amadea
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Bij mij ook. En de tong ligt losjes tegen het gehemelte.
Ik slikte ook altijd verkeerd en heb er ook 'les' in gehad. Je tong moet ná dat rechte stuk vanaf je tanden op dat 'bobbeltje' zitten en dan een soort wave naar achteren maken (ja, zo onthoud ik dat haha). Volgens mij, en dat weet ik dus niet zeker, moet je tong daar in rust ook zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het valt niet mee om bewust te gaan slikken en bewust je tong in rust te houden maar ik heb een poging gedaan. In rust ligt mijn tong toch een beetje slap tegen mijn gehemelte aan en inderdaad een beetje tegen mijn ondertanden. Met slikken gaat mijn tong inderdaad tegen mijn gehemelte en drukt hij tegen het achterste gedeelte van mijn gehemelte. Heb het vermoeden dat het hetzelfde is als jij omschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slik met een middenstukje van mijn tong tegen m'n gehemelte aan en met het puntje tegen m'n boventanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net boven mijn tanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slik me me tong tegen me tanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De punt van mijn tong tegen mn tanden en de achterkant van mn tong tegen mijn gehemelte