Over 2 weken krijg ik een beugel brecets of hoe je dat ook mag schrijven doet dat pijn?

Want ik ben best wel bang en ik vraag me af of het erinzetten erg pijn doet of juist als hij erin zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.1K

Antwoorden (6)

Het er in zetten valt wel mee qua pijn, je moet wel rekening houden na dat de beugel erin is gezet dat je 1 a 1,5 week een pijnlijk gevoel hebt in je mond.
Maar als je erg veel pijn hebt kun je de eerste 3 dagen wel een paracetamol nemen.
Elke keer als de beugel aan wordt gedraaid zul je er toch wel bovenstaande tijd last van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het erin zetten van de beugel doet zeker geen pijn, al is het geduw in je mond natuurlijk soms wat vervelend.

Doordat de beugel aan je tanden trekt is dat een vervelend gevoel.

Je moet natuurlijk in het begin wennen aan de beugel en sommigen ervaren dat als pijn. Als je zo'n slotjesbeugel hebt (vaste beugel), dan is het voordeel dat je die er niet uit kunt halen en er sneller aan went.

Toegevoegd na 3 minuten:
De "pijn" kan je een beetje voorstellen als spierpijn of kiespijn, zeker in het begin. Je beugel krijgt echter snel een plaatsje in je mond en je went er dan ook meestal wel aan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je bedoelt waarschijnlijk een "bracket beugel". Dit wordt ook wel slotjesbeugel genoemd. Op bijgaande link van een orthodontist vindt je meer info.

Vaak mag je ook de kleur van de elastiekjes kiezen. in de klas werd dan afhankelijk van de mode de juiste kleur besproken ;o)

Veel succes en bedenk dat het je alleen maar mooier maakt en je tanden gezonder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is effe vervelend, maar echt pijn doet het niet. Er worden ringetjes over je tanden heen geschoven, dus ja, dat is even gevoelig, maar echt pijn doen, nee. Ik vond het wel meevallen.

Zeker als je kijkt naar welk effect het heeft, is het een kleine investering. Het ligt er aan wat voor beugel je krijgt, maar iedere keer als er iets aan aangepast moet worden, is het weer even een dagje gevoelig. maar echt pijn doen, nee.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het leukste is als ze eruit gaan. Dan heb je een jaar met die krengen in je mond rondgelopen, en heb je ineens ruimte tussen je tanden en je wang. Een heel raar gevoel is dat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het erin zetten doet geen pijn. Waarschijnlijk voel je de pijn de nacht nadat de beugel erin is gezet. Die pijn duurt bij sommigen 2 dagen, bij de anderen 1 week. Houd er ook rekening dat eten de eerste week ook pijnlijk is. Dus neem dan joghurt, een breaker en dat soort dingen. Bij me duurde de pijn 3 dagen. Als het echt pijn doet kan je een paracetemol nemen. Je kan ook hoofdpijn krijgen. Maar dat valt mee. Ik raad wel aan dat voordat je de 1e nacht met beugel gaat slapen, dat je dan een paracetemol neemt. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het erin zetten valt wel mee het kan soms pijn doet want die tandarts moet ook helemaal achter in je mond komen dus dan word je mond helemaal open getrokken. Daarna als de beugel erin zit, in het begin voel je amper wat maar na ongeveer 10 uur of eerder gaat er pijn doen dat duurt ongeveer 1 à 2 weken dat je weer helemaal alles kunt eten dat het geen pijn doet. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon rustig blijven maar ja 1 a 2 weekjes