Tandenpoetsen met weinig tandpasta goed?

Mijn vriendin poetst haar tanden altijd met heel weinig tandpasta (grote van een erwt). Ik zeg altijd tegen haar dat alleen kleine kinderen hun tanden moeten poetsen met tandpasta ter grote van een erwt en dat het slecht voor je gebit is om met zo weinig tandpasta te poetsen. (gaatjes, slechte adem enz) zei gelooft echter dat het niet uitmaakt met hoeveel tandpasta je poetst. Klopt het dat het niet uitmaakt met hoeveel tandpasta je poetst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.6K

Antwoorden (6)

Het is geenszins verkeerd om met zo weinig tandpasta te poetsen. Mijn vader poetst zelfs (zo lang ik hem ken) zijn tanden zónder tandpasta, omdat hij niet van dergelijke smaakjes houdt. Hij ruikt overigens niet uit zijn mond! :-) en heeft nog steeds zijn eigen gebit.
12 jaar geleden
De hoeveelheid ter grootte van een erwt is juist goed. Als je kijkt naar de grootte van de borstel op een electrische tandenborstel, die zijn altijd rond en ongeveer de grootte van een erwt. Dus waarom zou je op een gewone tandenborstel meer pasta moeten doen. Vind ik zelf alleen maar vervelend veel pasta... Gaat zo schuimen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter lang poetsen met weinig tandpasta, dan kort poetsen met veel tandpasta. Die tandpasta maakt niet zoveel uit, en een klein beetje is al meer dan genoeg. Het maakt dus niets uit voor slechte adem of het voorkomen van gaatjes.

Veel zeep gebruiken bij handen wassen is ook een beetje onzin, want je spoelt al dat sop er direct weer af.

Maar veel mensen vinden een flinke klodder tandpasta lekker, omdat ze het smaakje gewoon fijn vinden. En dat is ook geen enkel probleem, als je maar lang genoeg poetst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vriendin is een verstandig mens.

Zij gelooft namelijk niet in al die onzin van de reclame,
vooral van tandpasta.
Die willen dat de tubes zo snel mogelijk leeg zijn.

Dus ja het klopt dat het niet uitmaakt met hoeveel tandpasta je poetst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is belangrijker dat je lang genoeg poetst en heel zorgvuldig (dus ook de binnenkant van het gebit en de kauwvlakken) dan dat je veel tandpasta gebruikt. De hoeveelheid die je vriendin gebruikt zou wat meer mogen zijn maar belangrijker is goed poetsen en een tandpasta met fluoride gebruiken.
12 jaar geleden
Dat ligt ook aan de soort tandpasta die je gebruikt.
Sommige pasta's zijn geconcentreerd, daarvan wordt aangeraden om de hoeveelheid ter grootte van een erwt te gebruiken. Ik heb ook zo'n tandpasta, als je daarvan te veel gebruikt bruist het je mond uit, dus je kunt gewoon niet veel gebruiken.
Met 'weinig' tandpasta poetsen is niet verkeerd.