Tanden poetsen na het drinken van Cola schadelijk?

Ik heb ooit ergens gehoord dat je na het drinken van cola een half uur lang niet je tanden mag poetsen. Dit zou je glazuur anders te veel kunnen aantasten. Is dit waar? En zo ja: Waarom wordt je glazuur dan zwak? En kan ik het proces dan wel omdraaien? (dus eerst tandenpoetsen en daarna nog een glas cola nemen? (ik drink alleen light cola). Pff wat een sub-vragen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
12.8K

Het beste antwoord

Na *alles* wat je eet en wat suiker (of koolhydraten) bevat, is je glazuur een tijd lang zachter dan anders.

Dat komt door de bacterien in je mond. Die eten vrolijk mee van de suiker (of van de koolhydraten - koolhydraten worden door speeksel al omgezet in suiker).

Die bacterien zetten de suiker om in zuur. Zuur tast het tandglazuur aan: het glazuur wordt er zacht en bros van.

Dat is de reden dat je na het nuttigen van suiker- of koolhydraathoudend voedsel beter niet meteen je tanden kunt poetsen: je poetst het zachte glazuur dan vrij makkelijk kapot.

Als je een tijdje wacht, hebben de bacterien alle suiker verwerkt. Ze produceren dan geen zuur meer. Het reeds geproduceerde zuur is door het lichaam afgevoerd. Op dat moment herstelt de hardheid van het tandglazuur zich. Dan kun je dus weer veilig poetsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoek op Internet eens op 'zuuraanval', dan vind je veel informatie over dit onderwerp.

Toegevoegd na 49 minuten:
Suiker is dus nadelig omdat het een zuuraanval veroorzaakt.

Dat betekent meteen, dat hetzelfde probleem ontstaat als je zure dingen eet of drinkt. In cola zit behoorlijk wat zuur (fosforzuur, als ik me goed herinner) - dit geldt dus ook voor suikervrije cola. Ook in veel vruchtensappen, en in vers fruit, zit vaak onverwacht veel zuur.

De zuuraanval kan dus zowel indirect ontstaan door het eten van suiker en/of koolhydraten die door de bacterien wordt omgezet in zuur, als direct door het eten van zure dingen.

Met dank aan keesvi die dit in zijn reactie aangaf.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In light cola zit geen suiker maar er zitten wel zuren in, als ik me niet vergis. Die zijn cruciaal omdat ze calciumhoudende structuren aantasten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor je tip. Ik heb hiermee mijn antwoord uitgebreid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dank. Plus voor het juiste verhaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het is mij allemaal een stuk duidelijker! Rest de sub-vraag: Is het ook schadelijk als ik het proces omdraai (dus nadat ik heb gepoetst een glas cola light nemen?) Niet altijd even smakelijk, maar ik doe het wel eens.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die cola light bevat zuur, en dat tast je tandglazuur aan. Maar of dat voor of na het poetsen gebeurt, maakt niet veel uit. Hoe schadelijk het is, hangt af van de overige bestanddelen van die cola. Poetsen dient namelijk voor het verwijderen van plaque - daar zitten bacteriën in, en die plaque verdicht zich op den duur tot tandsteen - tandsteen dat lekker ruw is, zodat nieuwe bacteriën zich daar des te makkelijker op vast kunnen zetten. Zeker weten doe ik het niet, maar er is best kans dat de cola toch voedingsstoffen bevat voor de bacteriën. Die kunnen dus direct na het poetsen beginnen aan de wederopbouw van de tandplaque - en dat wil je nu juist voorkomen. Beter is dus eerst cola te drinken, dan even te wachten tot de zuuraanval voorbij is en het tandglazuur tijd heeft gehad zich te herstellen (te remineraliseren), en dan te poetsen om de plaque met de bacteriën weg te krijgen. Als je toch nog dorst hebt, neem dan liever gewoon water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Overigens is het zo dat als je melk drinkt daarna, wat niet aantrekkelijk klinkt na het eten, de kracht van het zuur veminderd. Soms kun je niet anders en moet je wel tandenpoetsen. Het komt toch voor dat we haast hebben en ik spoel dan eerst flink met lauw warm water. Dat kan af en toe helemaal geen kwaad aldus mijn tandarts. Of ik kauw een tijdje op een reinigende suikervrije kauwgom voor een frisse smaak. Ik ben een van de weinige mensen die ik ken die nooit cola drinkt en het ook niet lust. Ik lust ook al geen verpakte sappen. Drink veel water. Dit terzijde....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, duidelijk. Wederom bedankt voor jullie antwoorden. Dat het zuur je tanden aantast is duidelijk. Maar dat geldt eigenlijk voor alle voedingsstoffen. Na het eten zou je dus ook altijd een half uur moeten wachten. Of het nou cola is of een andere voedingsstof maakt geen flaush aus! Gewone cola wordt waarschijnlijk vaak genoemd omdat het extreem veel suikers bevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een half uur wachten? Eigenlijk wel ja. Meestal vind ik het ook zonde om een lekkere smaak van iets weg te poetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel: oops, vanmiddag de + vergeten te geven; even gecorrigeerd! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+:) zeer interessant ook, ik had ook ooit de klepel horen luiden, maar heb die bel nooit gevonden... Uhm :$ ja je snapt me wel :p