Als ik flos bij een gaatje doet het pijn, wat betekend dat? Ik ben echt heel erg bezorgd dat ik nog wortelkanaalbehandeling zal moeten krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Als je een gaatje hebt dan is het (harde) glazuur dat je (zachte) tandbeen beschermt voor een deel verdwenen. Prikkels kunnen dan dus gemakkelijker bij het gevoelige deel van je tand komen. Ook flossen kan zo'n prikkel zijn! Er hoeft dus helemaal niet veel aan de hand te zijn. Je hoeft echt niet bij elk gaatje meteen een zenuwbehandeling.

Overigens klopt het antwoord dat als eerste op jouw vraag gegeven wordt niet helemaal; als je tand pijnlijk is bij warm én koud, is de tand gewoon gevoelig. Dit kan zelfs het geval zijn bij een helemaal gave tand, waar dus nog nooit een gaatje (en zeker geen ontsteking) heeft ingezeten. Als warmte echter pijnlijk is en kou lekker, dan is het zeker een ontstoken wortelkanaal.

Het enige nuttige advies is: ga naar de tandarts. Als het niks is, mag je gewoon weer naar huis en als het wel iets is, wordt het alleen maar erger als je niet gaat. Niet treuzelen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een gaatje meent te hebben, zul je bij een tandarts langs moeten gaan. Dan kan hij dit controleren en verhelpen. Vaak bij een wortelkanaalontsteking merk je dat je bij warm/koud drinken pijn doet. Voordat het gaatje groter gaat worden zou ik dus niet te lang wachten met bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook gehad en dat betekend dat je gebit daar gevoeliger is(logisch) als je wortelkanaal nodig hebt dan is dit gaatje immens groot en dat merk je wel dit betekend nog niks