Is de kans op mondkanker groter als je niet over de longen rookt?

Eigenlijk geen uitleg nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Nee, het maakt niet uit op wélke manier je rookt wat betreft de kans op mondkanker. Het wordt vaker veroorzaakt door het roken van sigaretten dan door het roken van sigaren of pijpen. Bij mensen die tabak pruimen of snuiven komt kanker vaak voor op de binnenkant van de wangen en lippen.
De combinatie van roken en alcohol drinken maakt de kans dat je mondkanker krijgt het grootst.
Ieder jaar krijgen in Nederland ongeveer 600 mensen mondkanker en overlijden 300 mensen eraan; vooral mensen van 40 jaar en ouder. Slechts 2,5% van alle vormen van kanker heeft betrekking op de mond, en van alle mensen die aan kanker overlijden overlijdt 1,5% aan mondkanker. Wat een hoog percentage is, gezien de geringe afmeting van de mond in verhouding tot de rest van het lichaam.
Ongeveer tweederde van alle gevallen van mondkanker ontstaat bij mannen, maar doordat vrouwen in de afgelopen decennia meer zijn gaan roken, krijgen zij ook steeds vaker mondkanker.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Maakt niet uit. De kans is altijd groter dat je long- mond of keelkanker krijgt als je (veel) rookt. Slokdarm kanker kan ook nog.
Jammer dat men van andere kanker soorten geen enkele oorzaak weet of kenbaar maakt. Tja, door kernrampen is natuurlijk bekend. Fijnstof, asbest kennen we ook allemaal wel. Maar ik dwaal af, ik vraag me namelijk af wat borstkanker veroorzaakt bij veel te jonge vrouwen. Het lijkt wel een epidemie.....:((
Wees maar voorzichtig met roken dat lijkt me het verstandigst.