Hoe vertel ik goeie klasgenoot waarmee ik altijd optrek dat hij niet zo fris uit zijn mond ruikt? Ik wil hem niet kwetsen en gewoon te vriend houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.5K

Het beste antwoord

gewoon even apart nemen en netjes vertellen.
Geen drama ervan maken.
bedenk maar hoe jij het te horen zou willen krijgen van een vriend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je kan vragen of hij een kauwgompje wilt, misschien zegt hij dan: ''stink ik uit mijn mond ofzo'' als grapje. Dan kan je het hem zeggen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad een goeie!
Als ik een + kon geven gaf ik hem hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dankjewel :)
ik vind het zelf ook een hele goede manier om het te zeggen.
Gewoon recht toe recht aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin gewoon te praten over mondhygiene .
En gaandeweg het gesprek vraag je wat hij eraan doet .
En dan zeggen wat hij eraan doen moet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan leg je het er wel erg zwaar op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar niet zo zwaar als de bovenstaande antwoorden .
Vraag: heb je soms problemen met je tanden? Ik weet het niet hoor maar het ruikt een beetje onaangenaam. Kom eens dichterbij? Blergh je moet er echt iets aan doen hoor, want het stinkt een beetje. Hier neem een kauwgompje misschien helpt het :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke dit is misschien iets té. haha
klinkt niet zo aardig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meen je dit serieus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whaha op een humoristische toon hoop ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En of! Doe het alleen als je met z'n tweeen bent. Hoe spontaner je het brengt des te minder iemand zich ook maar lullig hoeft te voelen. Het feit dat je een kauwgompje aanbiedt en bij hebt los je het probleem ter plekke gedeeltelijk op en hoeft hij zich niet verder te schamen.

Als het maar ook een beetje schaamte gaf, zal hij er voor de volgende keer proberen zo'n sitautie te voorkomen. Doet hij het weer, dan herhaal je het. Pfoe volgens mij heb je echt last van je tanden. Beter doe je er wat aan, of zorg dat je altijd kauwgom bij je hebt. Je kan het steeds beetje bij beetje opbouwen. Zolang je het leuk een spontaan brengt is er helemaal niks aan de hand. En dat is de bedoeling toch ook?
Moeilijk moeilijk

Maar als het andersom is zou je zelf vast ook graag willen dat iemand het even tegen je zegt.

Zo zou ik het misschien doen, als inleiding zeggen:

Ik hoop dat ik je niet kwets met wat ik nu ga zeggen maar ik doe het toch maar omdat ik dit zelf ook graag zou horen van iemand. En dan de lastige boodschap.

Het is wel dapper als je het doet want ik ken eigenlijk niemand die dat makkelijk vindt
13 jaar geleden
Als het een goede vriend is dan verdient hij je eerlijkheid, ookal is die eerlijkheid soms niet prettig om te horen.
Ik vind het ook altijd heel naar als er iets op mijn tanden zit of mijn make up is uitgelopen en ik merk dat ik de heletijd ermee gelopen heb zonder dat iemand wat zei.
Maak er niet een te groot iets van, maar zeg gewoon eerlijk wat je hier ook zei. Dat je het vervelend vind om te zeggen maar dat je al een tijdje gemerkt hebt dat hij niet zo fris ruikt uit zijn mond.
Als je bang bent dat hij beledigd of gekwetst wordt, stel jezelf dan ook kwetsbaar op zodat jullie op gelijke hoogte zitten. Vertel bijvoorbeeld over een keer dat je zelf ook stonk, of misschien naar zweet rook, of vertel over iets anders waar je je misschien voor schaamt. Of gewoon dat je het moeilijk vind om sommige dingen eerlijk te zeggen tegen mensen en dat je hoopt dat hij niet boos wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je het opvalt zeg je het gewoon: 'hee *naam*, je ruikt niet zo lekker uit je mond man'. Dan zegt hij 'oké', en klaar.

Het zal hem zn dag niet verpesten hoor maar dan weet ie het tenminste.

Toegevoegd na 12 uur:
Sorry maar naar mijn mening probeert iedereen hier wel erg genuanceerd te doen. Het gaat over een vervelend luchtje uit zijn mond, niet over een sterfgeval ofzo.
Laat het hem gewoon in een zin of twee weten,
NO BIG DEAL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg "Weet je dat er tegenwoordig heel goede tandpasta's en mondwaters bestaan tegen een onaangename geur?" Hij/zij antwoordt dan waarschijnlijk "Ja/nee, hoezo?" en jij zegt dan "Ik wil je niet beledigen maar je zou ze wel nodig kunnen hebben". De boodschap is dan wel overgekomen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt subtiel hoor......:-)
eerlijk duurt het langst. gewoon op een normale manier vertellen dat hij/zij een beetje uit zijn/haar mond stinkt .
als je het niet zou zeggen en hij hoort het van een ander zegt hij/zij misschien wel waarom heb je dat niet gezegd tegen me . een goede vriend begrijpt heus wel dat je het voor zijn/haar eigen bestwil zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook IK heb / had geregeld last van een slechte adem.

Mijn man heeft mij dat gewoon verteld. Hij vertelde het ronduit in mijn gezicht. Ik was best "geschrokken" toen hij het zo recht toe, recht aan vertelde.

Niemand wil uit zijn mond stinken!!!

Vervolgens zijn wij de oorzaak van de stank gaan onderzoeken.

Bij mij lag het aan het drinken van frisdranken (voornamelijk cola). In eerste instantie geloofde ik het niet. Maar toen ik stopte met het drinken van cola, was mijn vieze smaak alsmede mijn stank ook verdwenen.

Wellicht drinkt je klasgenoot veel cola, koffie, eet hij veel knoflook of gekruid eten of rookt hij.

Je zou kunnen beginnen met: cola (of een van de overige) veroorzaakt slechte adem o.i.d.

Ik volg de adviezen van de overige beantwoorders:
Zeg het, zoals jij wilt dat er tegen je gesproken wordt.
M.a.w. behandel iemand zoals jezelf behandeld wilt worden.

Overigens heb ik een collega gehad die ENORM uit zijn mond stonk. Hier bleek een MEDISCHE oorzaak aan ten grondslag te liggen. Hij vond het ook vreselijk dat hij zo stonk. Om het dan ronduit in iemands gezicht te zeggen is (naar mijn mening) te kwetsend. Ik heb hem dat nooit gezegd. Later bleek dat hij er al jaren mee bezig was om van de stank af te komen. Hij had een probleem met zijn maag.

Je weet immers niet of iemand er al jarenlang gebukt ondergaat. Meestal heb je het zelf wel door dat je uit je mond stinkt, meestal heb je ook een slechte smaak in je mond.

Ik zou het toch met enige terughoudendheid brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon recht toe recht aan. Hij zal het zelf waarschijnlijk niet merken en hij heeft er niks aan als niemand hem er op wijst.
Wellicht is het tijd voor een bezoek aan de tandarts maar is dat er bij ingeschoten of heeft hij iets gegeten met een bij effect... Als je niks zegt zorg je er alleen maar voor dat hij anderen bij zich weg jaagt met zijn slechte adem. Als je er op wijst geef je hem iig de informatie die hij nodig heeft er iets aan te doen (wat hij niet weet kan hij niet verhelpen).