Ik moet naar de tandarts maar ben al een tijd niet meer geweest. Moet ik nu alles zelf betalen?

Zoals de vraag al is vraag ik me af of ik alles zelf moet betalen. Mede omdat ik van zorgverzekering ben overgestapt ( inclusief hoge tandartsverzekering) en tot voorheen altijd bij mijn ouders in verzekerd was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.6K

Antwoorden (4)

Soms wel. Toch ken ik iemand die al jaren niet meer bij de tandarts is geweest vanwege angst, waarbij het wel vergoed werd toen hij uiteindelijk wel durfde. Dit is inmiddels wel een aantal jaren geleden, misschien is men nu veel strenger hierin geworden.
Ik zou je zorgverzekeraar bellen met deze vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook een tijd lang niet naar de tandarts geweest omdat ik er zo erg tegen op zat te kijken. Waarschijnlijk worden alle behandelingen vergoedt die bij jou in het pakket vallen. Vaak zit er een maximaal aantal consulten, gaatjes enz. in je pakket. Als je daar over heen gaat dan moet je inderdaad bij betalen. Ik zou gewoon even je zorgverzekering betalen. Dan weet je wat wel en niet kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je alleen een vergoeding krijgt als je gesaneerd bent, dus als je elk half jaar/jaar (ter beoordeling van je tandarts) op controle bent geweest. Zo niet, dan moet je de eerste behandeling helemaal zelf betalen.
Je zou kunnen overleggen met je tandarts of het mogelijk is bepaalde behandelingen uit te stellen tot nadat je gesaneerd bent, maar die kans is niet zo groot.
Overleg in elk geval met je zorgverzekeraar wat het beleid is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je polis kan je terug vinden wat je moet betalen. Niet alle behandelingen worden voor 100% vergoed. Het begint met het betalen van je eigen risico (165 € als ik het goed heb). Daarnaast lees je in je polis wat jouw verzekeraar binnen jouw polis vergoed. Het is even uitzoeken!

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik ben een kleine vijf jaar uit angst niet meer bij een tandarts geweest. Tot het moment dat ik echt moest. Ik heb een nieuwe tandarts uitgezocht en een behandelplan laten maken voor de belangrijkste behandelingen. Uit de computer rolde een 'offerte' met alle kosten en deze heb ik naar mijn verzekeraar gestuurd met de vraag of het werd vergoed (tot op zeker hoogte) Ze gingen akkoord. 70% werd vergoed. De rest moest ik zelf betalen. Was wel even een rib uit het lijf maar nu is alles weer fris en fruitig en mijn angst voor de tandarts is verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om recht te hebben op tandartsvergoedingen moet je doorgaans gesaneerd zijn - dat ben je niet als je lang niet geweest bent, dus dan zijn de eerste behandelingen, tot je weer gesaneerd bent, voor eigen rekening.
Het eigen risico geldt voor de BASISverzekering, niet voor de aanvullende verzekeringen zoals de tandartsverzekering.